21 livsendrende ritualer (Heftet)

Om å gi daglige handlinger et rituelt innhold

Forfatter:

Ole Gorseth Augestad (Oversetter)

Det er ikke de store hendelsene, tankene eller avgjørelsene som er nøkkelen til varig, positiv endring; det er hverdagens små, repetitive handlinger. Theresa Cheung lærer deg å fylle gjentakende daglige gjøremål med mening, kraft og intensjon – gjøre dem til ritualer ved hjelp av en oppskrift som sikrer at forvandlingen befester seg.

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 224
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: 21 Rituals to Change Your life
Oversatt av: Augestad, Ole Gorseth
ISBN/EAN: 9788202597603
Kategori: Selvutvikling
Omtale 21 livsendrende ritualer

Ritualenes kraft

Ved å gjøre noen enkle endringer i dine daglige rutiner, omskape dem til 21 ritualer, og holde ut i 21 dager, vil du kunne endre livet ditt fullstendig. Alt du gjerne vil ha mer av i livet – det være seg kjærlighet, penger, suksess, bedre helse eller fred i sinnet – kan bli ditt. Sier Theresa Cheung.

Av Kari Kahrs

De fleste ritualene Theresa «foreskriver» kan utføres på et øyeblikk. Det vil heller ikke ta lang tid før du merker positive endringer, sier hun, og legger til at metodene hun presenterer vil bevise for deg at du blir det du gjør. Forskere bekrefter at hjernen vår styres av handling. (En serie undersøkelser gjennomført ved universitetet i Lancaster i Nord-England viser at personlige ritualer kan forårsake endringer i tanker, følelser og adferd.) Derfor tok Theresa utgangspunkt i de faste, daglige handlingene til folk flest da hun utviklet de 21 ritualene som hun beskriver i detalj. Det er så åpenbart, sier hun, så åpenbart at vi ikke engang tenker over det: I våre daglige små rutiner ligger det store muligheter til å forbedre hverdagen. 

Vane og ritual
Theresa understreker at det er forskjell på en vane og et ritual, og at boken hennes handler om ritualets kraft, ikke om vanens makt. Vaner, sier hun, er ubetenksomme aktiviteter som utføres uten bevisste tanker og intensjoner. De er derfor ikke egnet til å imponere universet. Ritualer, derimot, er aktiviteter som er mettet med en følelse av noe hellig. Når vi utfører dem, sier hun, tillegger vi dem en dyp personlig mening. Dermed blir de magneter for suksess og lykke. Heldigvis kan gode vaner lett omdannes til effektive ritualer: Fyll dem med mening, la det vanlige bli til noe ekstraordinært, la det dagligdagse bli hellig, oppfordrer hun. 

Nevrologisk forankret
For å sikre at en vane blir forankret på et nevrologisk nivå, og at den dermed også blir kraftfull nok til å utløse positive endringer, må du starte på dag én i Theresas program og være motivert for å fortsette i tre uker. Du behøver altså ikke å si til deg selv at dette skal vare evig, i utgangspunktet holder det med 21 dager. Ved slutten av denne perioden kan du velge om du vil fortsette eller ikke. Men det er gode muligheter for at du kommer til å holde frem, sier Theresa, for nye nevrologiske baner vil da ha blitt dannet i hjernen. Dessuten vil du allerede ha opplevd positive endringer!

Hvorfor 21?
Å bevisst skape ritualer av våre hverdagsvaner gir oss et verktøy som hjelper oss til å endre vårt eget tankesett, bryte grenser, åpne oss for en mer omfattende utgave av oss selv og kunne tiltrekke oss ubegrenset suksess og lykke. Theresa understreker at det er helt avgjørende at ritualene gjentas daglig i minst 21 dager hvis de virkelig skal ha effekt. 21 dager er minimumsperioden en ny aktivitet trenger for å kunne skape et avtrykk i hjernen og dermed innarbeides som en naturlig del av hverdagen.

Innenfor numerologien er tallet 21 sammensatt av vibrasjonene til 2 og 1. 1 handler om nye begynnelser, uavhengighet, det unike, det å jobbe fremover, prestasjoner og fremgang. 2 handler om oppmuntring, om samarbeid og om det å finne balanse. Kombinerer vi disse to tallene, får vi en overflod av energi og nye muligheter som samlet vil vise vei til nye og spennende retninger og endringer det kan være interessant å ta en nærmere kikk på.

Kraften i handling
De 21 ritualene i denne boken, gjennomført daglig i minst 21 dager, kommer til å avsløre for deg at handling er sterkere enn tanker og ord, sier Theresa. Ritualene kommer til å bevise for deg det som forskere og psykologer over hele verden har oppdaget gjennom de siste tiårene, nemlig at det ligger vesentlig mer kraft i "jeg gjør" enn i "jeg tror". Alle handlinger vi utfører, påvirker tankene våre og fyller dem med kraften som kreves for å skape et liv med uendelige muligheter. Imidlertid er det slik at vi for å kunne ta i bruk disse uendelige mulighetene, må forplikte oss til ritualene. Vi kan ikke være bare delvis engasjert og utføre dem når vi måtte føle for det. 

Kanskje har du repetert hensikter og ønsker over lengre tid, forsøkt å kvitte deg med negative tanker og sendt ønsker ut i universet uten at du har opplevd små eller store positive forandringer. Mangelen på fremgang har kanskje fått deg til å spørre hvorvidt positiv tenkning overhodet fungerer. Positive tanker og visualiseringer kan være så inderlige og intense de bare vil, sier Theresa, men det er hva vi gjør som gir utslag, ikke det vi tenker. 

3 x 7 ritualer
Det er virkelig veldig enkelt og lite tidkrevende å følge Theresa Cheungs metode: 7 korte ritualer om morgenen, 7 om ettermiddagen og 7 om kvelden. Hele dagen vil da være innrettet mot å trekke positive endringer og overflod inn i hverdagen. Boken er bygget opp i tråd med dagsrytmen, med en dose energi og kunnskap i form av oppvåkningsritualer, etterfulgt av en jevn tilførsel av motivasjon og nyttige tips gjennom dagritualene, og ved slutten av dagen utfører man enkle, gode ritualer som skaper fred og tilfredshet i kropp og sinn. 

Det er Theresas ønske at vi skal fortsette å utføre ritualene til de blir en naturlig del av tilværelsen, helt til lykke og suksess ikke lenger er et mål vi skal nå, men en naturlig tilstand. Hun oppfordrer oss til å legge merke til hvordan livet på mange områder begynner å forbedre seg etter hvert som vi kommer inn i og utfører de små ritualene, og at vi mens vi beveger oss i retning av positive endringer er bevisst på at vi blir det vi jevnlig gjentar.

«Du kommer til å lære at det å forstå betydningen av et ritual og iverksette det i praksis, vil trekke alle slags fantastiske hendelser og saker til deg. Du vil kjenne at det er du som har styringen i ditt eget liv og over det som skjer.»

 


Til toppen

Om forfatter Theresa Cheung

Theresa Cheungs bøker har ligget på Sunday Times’ bestselgerliste. Fra familien hun har vokst opp i har hun fått sin åndelige bakgrunn, og hun skriver om det spirituelle, himmelen, det paranormale og livet etter døden. Både personlig og profesjonelt har Theresa mer enn tjue års erfaring innenfor disse temaene. Hun har en mastergrad i teologi og engelsk fra King’s College Cambridge, og har vært presentert i The Daily Mail – senest i forbindelse med bestselgeren Answers from Heaven, og i 2014 var hun fast drømmeekspert i The Sunday Mirror og The Daily Express.

www.theresacheung.com

Til toppen

Utdrag

Den beviste nytten av ritualer
Vi har en tendens til å skynde oss gjennom livet, men ritualer kan ha en dyp innvirkning på hvordan du føler deg og på din egen opptreden. Hvis du noen gang har tatt deg tid til å utbringe en skål før du tok deg noe å drikke, eller sunget bursdagssangen før du blåste ut lysene på kaken, er dette ritualer som innretter oppmerksomheten din på det man drikker eller spiser, og som konsekvens setter man mer pris på det. Det kalles å nyte øyeblikket, og studier viser at det å nyte er en av de viktigste utløserne for lykkefølelse vi har. Det å være til stede i øyeblikket er også en svært sentral del av mindfulness-bevegelsen. 

Andre studier har vist at det å uttrykke følelsene sine på papir virkelig kan få deg til å føle deg bedre, spesielt i øyeblikk av sorg og tap. Personlige ritualer har også vist seg å ha evnen til å redusere nervøsitet før noe viktig skal skje. Også sprø ritualer, som det å ha på seg lykkesokkene sine, kan ha en kraftfull effekt på resultatet. Igjen, det betyr ikke så mye hva ritualet består i. Det som er viktig, er hvordan det får deg til å føle deg.

Hvis du på nåværende tidspunkt har begynt å bli skeptisk til all denne forskningen som påpeker kraften i personlige ritualer, spiller ikke det så stor rolle. Det som er enda mer egnet til å begeistre med disse ritualene, er at de har vist at det å tro på ritualet i seg selv ikke er avgjørende. Naturligvis fungerer ritualer enda bedre når de kan stå i samspill med overbevisningens kraft, men de kan også ha stor innvirkning, selv når du ikke er overbevist. Det som er viktig, er at du personlig forstår betydningen av ritualet, og enda viktigere enn det, at det er et ritual som du faktisk gjennomfører. 

De mest effektive ritualene er ikke de som assosieres med religion, kjendiser eller idrettsikoner, men de som du forbinder med deg selv og hjertet ditt, og bare ditt eget hjerte.

Hvorfor vi gikk glipp av det åpenbare
La meg ta deg med tilbake til starten av denne boken, da jeg fortalte om lukket-dør-eksperimentet og om hvordan alle fokuserte på de døråpnende oppgavene, mens ingen forsøkte det åpenbare, nemlig å sjekke om døren faktisk var låst. Det samme har vi i de senere år gjort i selvhjelpsbevegelsen. Vi har rettet all oppmerksomhet og energi mot tankene våre, og som et resultat av det har vi gått glipp av det vitenskapelig beviste faktum at det vi faktisk gjør, har større endringskraft enn det vi tenker.

I åndelige kretser har vi blitt vant til idéer basert på kvanteteorien, om at tanker er vibrerende energibølger som har effekt på det usynlige feltet av uendelig potensial som omgir oss. Hvis vi kan få tankevibrasjonene våre til å bli riktige, kan vi også aktivere grenseløs kraft. Ved å fokusere på hva du ønsker, se det for det i sinnet ditt og tenke på det, kan du øke sjansene for at akkurat det skal bli virkelig i livet ditt. Sagt med få ord: Bevisstheten din skaper virkeligheten din. Tenker du negative tanker, eller fokuserer på fryktene dine og det du ikke ønsker skal skje, vil det være det du får. Men hvis du kan omformulere tankene dine og fokusere på drømmene, vil universet trekke disse drømmene inn i livet ditt.

Så kanskje du, sammen med millioner av andre, har forsøkt positive tanker og mantra, men gitt opp og blitt desillusjonert fordi livet ditt ikke endret seg til det bedre.

Teorien om at positiv tenking vil endre livet ditt, høres litt for god og litt for lett ut til å være sann, gjør den ikke? Saken er at du ikke kan tenke deg til et bedre liv, du må handle. Det å handle, å faktisk gjøre noe, er den ulåste døren. Den åpenbare veien til et bedre liv som vi rett og slett har oversett. Men hvorfor har vi oversett den? Pust dypt inn. Her kommer noen selvreflekterende sannheter: 

Vi bruker ikke hjernen vår. Kanskje misforsto vi mantraet om positiv tenking. Vi blir så glade i idéen om at tanker kan endre virkeligheten vår, at vi antar at tanker har en form for magisk kraft som kan få dette til å skje. Men hvis vi hadde satt oss ned og (unnskyld ordspillet) tenkt gjennom sakene, ville vi forstått at noe sånt bare skjer i en X-Men-film. I det virkelige liv må vi handle. La meg ta et eksempel: To idrettsutøvere drømmer begge om suksess, men den ene av dem trener hardere og mer enn den andre, og han vinner dermed OL-gull. Begge trodde på suksess, og den troen på seg selv var en viktig ingrediens. Men den faktoren som utgjorde forskjellen, var at den olympiske mesteren også tok det nødvendige grepet for å sikre seieren. Han trente hardere.

Vi er ikke villige til å gjøre det lille ekstra. Når vi står overfor den utfordringen det er å jobbe hardt for å oppnå målene våre, foretrekker de fleste av oss å ta den enkle løsningen eller søke tilflukt i det vi er vant med. Jeg forsøker å unngå ordet latskap her, men det er ikke helt enkelt. La meg komme med et eksempel til: Spør et barn om det vil spise sjokolade nå, eller heller spare den til senere. Barnet vil velge nå. Det ligger i menneskets natur å velge umiddelbar belønning, heller enn å utsette den til fordel for et større, langsiktig gode. 

Vi er redde for å skille oss ut. Vi liker å føle at vi hører til et sted, men når vi begynner å bli noen som fokuserer disiplinert på positiv endring, kan det være at vi kommer til å miste venner. Hvis menneskene i livet vårt føler seg glemt eller forvirret, men ikke gjør noe med det, kan de få vanskeligheter med å tilpasse seg, når de ser at vi tar oss sammen. Den velbrukte vendingen elendighet elsker selskap dukker opp i hodet mitt. Det krever mot å skille seg ut fra flokken og være den beste versjonen av deg selv. Dette sitatet fra den briljante filmen Coach Carter med Samuel L. Jackson, en film som nettopp handler om den kraften som ligger i handling, som jeg så sterkt anbefaler, sier alt: «Vår dypeste frykt er ikke at vi er utilstrekkelige. Vår dypeste frykt er at vi er grenseløst mektige. Det er lyset vårt, og ikke mørket vårt, som skremmer oss mest. Det at du trekker deg selv ned, tjener ikke verden. Det er ikke noe opplyst ved det å krympe seg selv, for at andre ikke skal føle seg usikre i din nærhet. Vi er alle ment å skulle skinne, slik barn gjør det. Det er ikke noe som ligger i noen få av oss, det finnes i alle.»

Vi kan ikke fokusere på evigheter. Det er vanskelig å holde seg motivert hvis man tror at man må holde på med noe i en evighet, men hvis du bare tenker tre uker fremover vi tid, vil sinnet ditt være mer tilbøyelig til å kunne inngå en forpliktelse. Det å tenke i evigheter, vil demotivere. Tre uker er noe sinnet klarer å håndtere. 

Vi kjeder oss. Den mest åpenbare grunnen til at vi synes at endring er vanskelig, er kjedsomhet. Mange studier trekker linjer mellom graden av meningsfullhet og glede vi opplever ved en aktivitet, og hvor ofte vi utfører aktiviteten. Det er årsaken til at samtlige ritualer i denne boken er forklart med henblikk på deres åndelige betydning, slik at de skal få en dyp gjenklang hos deg. Husk at dette er en bok om livsendrende ritualer, ikke om livsendrende vaner. Hvis jeg bare ønsket å overtale deg til å gjøre positive livsstilsendringer, ville jeg ha snakket om å bygge inn vaner som er bra for deg i livet ditt. Og selv om det er et bra sted å starte, er sjansene for å oppnå langsiktig suksess ganske begrensede, hvis du ikke fyller disse handlingene med hensikter. I tillegg har denne boken et sterkt fokus på glede. Ingen av disse ritualene kommer til å kjede deg, fordi de er så stimulerende. Jo mer du gjør dem, desto mer kommer du til å lære om deg selv. Og – det er bare å ta det inn over seg – selvoppdagelse er et emne de fleste av oss synes er dypt fascinerende. 

Vi har ennå ikke koblet inn automatikken. Hvis du noen gang har lært å spille et instrument eller trent på en spesiell idrett, da vil du ha lært at det er konstant repetisjon som gir resultater. Hopper du over en dag med trening, betaler du prisen gjennom en dårligere opptreden dagen derpå. Du er nødt til å trene helt til det du gjør blir automatisert, slik at du ikke lenger trenger å tenke på selve teknikken, men på opptredenen eller strategien for å vinne. Dette kalles ubevisst kompetanse. Det samme gjelder når du forplikter deg til livsendrende ritualer. Du kan ikke ta en dag fri. De må bli til en del av livet ditt, slik at de over tid kan lede til presisjon i måte å være på eller oppnåelse av mål du har i livet. Du burde begynne å se de positive effektene etter omtrent tre uker, så på det tidspunktet er sannsynligheten mye større for at du vil gjøre disse endringene for bestandig, siden du ser at de har en positiv virkning. På den tiden vil også ritualene dine ha blitt automatisert. Kort sagt, du vil ikke kunne forestille deg en dag uten dem.

Til toppen