Basisk mat (Innbundet)

Sunne og fristende retter som balanserer di pH-verdi

Forfatter:

Lisbeth Kristoffersen (Oversetter)

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 192
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Honestly Healthy
Oversatt av: Kristoffersen, Lisbeth
ISBN/EAN: 9788202427948
Kategori: Mat og drikke
Omtale Basisk mat

Frisk som en fisk - med fristende retter

Bokhvetepannekaker med blåbærkompott, risotto med rød ris og rødbeter og fetaost, søtpotetbrød og brasilnøttsmør, sjokolademoussekake ? mmm. Er det mulig?

Av Kari Kahrs
Gourmet- og vegetarkokk Nathasha Corrett (med opplæring allerede fra tenårene i farens anerkjente London-restaurant) deler over hundre av sine spennende oppskrifter med oss. Her er det bare å boltre seg på kjøkkenet med lekre frokost- og lunsjretter, forretter og hovedretter, næringsrike mellommåltider og smoothies, for ikke å snakke om nytelsesfulle desserter. Og alt er sunt og godt for kroppen!

Hvorfor syre og base?
For at cellene våre skal fungere optimalt og bidra til at den finstemte organismen som er vår kropp holder seg sunn og frisk, må vi gi dem de beste arbeidsforhold gjennom valg av levesett og næringsinntak. Klimaet i kroppen vår må blant annet være riktig. Det betyr en balanse mellom syre- og baseverdiene. Det er ikke så vanskelig å forstå, men ikke så lett å etterleve, for nesten alt vi inntar faller i kategorien ”syre”. For mange syredannende matvarer kan skape ubalanse i kroppen med symptomer som hodepine, ledd- og muskelsmerter, oppblåsthet, svette, søvnløshet og lavt energinivå. Så hva gjør vi? Jo, øker andelen ”basemat”, for hos mange som går over til et mer basisk kosthold forsvinner nevnte plager helt. Det handler ikke om å spise grå og kjedelig mat, men om innta fargerike, spennende retter med fullt trøkk på smak!

Se bedre ut, føl deg lettere
Oppskriftene er basert på gjennomtenkte sammensetninger av vegetarisk mat, velsmakende retter som er enkle å tilberede, retter som gjør det enkelt å komme i gang med å spise på en måte som kropp og sjel vil belønne oss for etter kort tid. I løpet av bare få uker skal vi ifølge forfatterne både se bedre ut og føle oss lettere. Konsentrasjonen og hukommelsen bedres, energinivået skyter i været og vekten normaliserer seg. Søvnkvaliteten blir også langt bedre. Huden vil stråle, øynene glitre, og gangen vil bli mer spenstig. Immunsystemet vil reagere med å kvitte seg med gamle plager. Det kan medføre litt ubehag, men går fort over. Immunforsvaret vårt blir stadig sterkere, og vi vil føle oss i bedre form enn på lenge.

Rett kost gjør effektiv
Mange av de vanligste matvarene i et vestlig kosthold danner syre i kroppen, noe som innebærer at det finnes rester av syre i blodomløpet etter at maten er fordøyd. Forfatterne understreker at slik mat i små mengder ikke er farlig, men hvis vi spiser syredannende mat jevnlig, blir nyrene og leveren utsatt for større slitasje enn det som godt er. Derfor oppfordrer de oss til å bli bevisst på hva vi putter i oss og planlegge dagen rundt måltidene. De forteller blant annet at det i land der det på arbeidsplassen legges vekt på at medarbeiderne spiser riktig og til faste tider, har vist seg at det har innvirkning på produktiviteten. Det bør være en vekker til å legge tid og energi i riktige og regelmessige måltider. Forfatterne lover at vi vil bli dobbelt så effektive i flere timer etterpå når kroppen har fått tilstrekkelig tilførsel av næringsrik basisk mat.

La maten fikse stress og plager!
Forskning har vist at stress fører til økt produksjon av kortisol, et hormon som produseres i binyrene og er en reaksjon på kroppens kjemp- eller flykt-mekanisme. De fleste klarer fint å håndtere akutt stress – binyrene er skapt for å gjenopprette balansen når vi reagerer med redsel, overraskelse, sjokk og spontane reaksjoner i vanskelige situasjoner. Kronisk stress, derimot, fører til at binyrene aldri får hvile, og i sin tur skjer det samme med skjoldbruskkjertelen. Da har man havnet i en tilstand som i seg selv virker sterkt syredannende på kroppen. Det er derfor mennesker som arbeider under konstant press, eller som for eksempel pleier et annet familiemedlem eller har økonomiske problemer, gjerne blir syke med jevne mellomrom. Det er kroppens måte å fortelle at de må ta bedre vare på seg selv. I slike situasjoner, sier Vicki og Natasha, er det viktigere enn noen gang å spise basisk, for når kroppen produserer mye syre, oppstår lett tilstander som kan utvikles til mer varige lidelser, blant annet betennelsestilstander.

Mange fagpersoner hevder at nettopp betennelsestilstander er hovedårsaken til en rekke kroniske sykdommer som hjerte- og karsykdommer, lungelidelser, fordøyelsesbesvær og problemer med huden, bare for å nevne noen. Betennelse i alt vev i kroppen trekker til seg ekstra væske, og det er vanlig at det da oppstår en ubalanse på cellenivå. Dette kan imidlertid avhjelpes, sier forfatterne. Ved hjelp av Basisk mat har de brolagt veien til et nytt og bedre liv for kropp og sjel. Så snart vi har lært hvordan vi skal spise balansert med syredannende og basisk mat, skjer det store forandringer i kroppen. Smerter og ubehag begynner å forsvinne bare noen dager etter at vi har sluttet å spise mat som erfaringsmessig skaper betennelsestilstander og intoleranse, fordi kroppen begynner å helbrede seg selv. For å øke effekten, anbefaler forfatterne å starte med en renselsesfase som gjør hele systemet mer basisk og dermed sunnere i løpet av få dager. Det er ikke snakk om en ferdigkjøpt detox-kur – her renses kroppen med egenproduserte nytelser etter forfatternes smaksrike oppskrifter.

Hvor mye mat?
Vicki og Natasha anbefaler ikke at du slutter med all syreholdig mat, bare at du spiser lite av den og samtidig sørger for å få i deg rikelig med basisk mat, slik at måltidet som helhet blir mer basisk. Spis lite, fem ganger om dagen, ikke før du er sulten, tell kalorier, vei maten ... Det hagler av gode råd fra mange kanter når det gjelder riktig kosthold og gode spisevaner. Når du har lest – eller kanskje spist – deg gjennom Basisk mat, er det bare å glemme alt om å måle det du spiser etter vekt og kalorier. Vicki og Natasha mener at dette verken er sunt eller balansert. De anbefaler deg heller å samle hendene i skålform. Da ser du hva som er korrekt mengde mat for din mage. Hvis du forestiller deg at måltidet i de samlede hendene legges over på en tallerken, vil du se at det er mer enn nok – synes du det ser lite ut, handler det mest om at vi i vårt typisk vestlige kosthold er vant til å forsyne oss med mer enn vi trenger for å nå den gode metthetsfølelsen. Den eneste grunnen til at forfatterne benytter detaljerte mål i oppskriftene i boken, er at vi skal ha noe å forholde oss til i startfasen. Deretter oppfordrer de oss til å eksperimentere: en klype mer av dét, en ekstra skje av dét. La smaksløkene bestemme!

Inspirasjon til å ta bedre vare på seg selv
Basisk kosthold er todelt. I den første delen presenterer forfatterne prinsippene bak et basisk kosthold, de gir en oversikt over vanlige basedannende matvarer, matvarer som tilfører mest basisk energi, og de forklarer hva vi bør spise og hvorfor for å ta knekken på dagligdagse plager. I bokens del to presenteres oppskriftene sammen med personlige, hyggelige kommentarer og – ikke minst – sammen med illustrasjoner som i seg selv kan gi noen hver vann i munnen.

Vicki og Nathasha har begge sverget til basisk mat i en årrekke. Deres vitalitet og utstråling er gode eksempler på hva et slikt kosthold kan utrette for kropp og sjel. Les Basisk mat og la deg inspirere av de dyktige damenes kreativitet, matlagingsevner og ernæringskunnskap. Og gjør som de oppfordrer: ”Kom deg ut på kjøkkenet, eksperimenter og smak, kok og stek!”

Til toppen

Om forfatter Natasha Corrett

Natasha Corrett har alltid vært overbevist om at et basisk kosthold gir utallige helsefordeler. I dag utvikler hun oppskrifter, arrangerer helsereiser og holder kurs i basisk matlaging.

Vicki Edgson har jobbet som ernæringsterapeut i 15 år og samarbeider med leger for å skape en bro mellom de ulike kunnskapsfeltene. Hun har skrevet seks bøker, var også med på å starte konseptet The Food Doctor og ledet programmer om mat og helse på BBC.

Sammen har Natasha og Vicki skapt konseptet Honestly Healthy, som du kan lese mer om her: www.honestlyhealthyfood.com

Til toppen

Utdrag

Utfordringer
Matavhengighet og sug er gjerne et tegn på at kroppen er ute av balanse og mangler næringsstoffer. Frukt og grønnsaker forsyner oss med de fleste vitaminer, mens det er mineralene i hele korn, nøtter og frø, samt i soyaprodukter, som gir oss næring på cellenivå og får oss til å føle oss mette, rolige og samtidig fulle av energi. Vi må kvitte oss med
hurtigmatspøkelset hvis vi skal føle oss fantastiske. Ta den tiden du trenger for å venne deg av med slik mat, og så kan du nyte godt av alle fordelene.

Hva er det som trigger deg?
De fleste av oss opplever situasjoner som trigger lysten til å spise næringsfattig hurtigmat. Det er viktig å identifisere disse situasjonene, slik at vi kan forberede oss på alle eventualiteter og foreta bedre valg av mat og drikke.

Spør deg selv hvilke negative følelser (slik som å kjede seg, være trøtt og premenstruell) eller situasjoner (for eksempel å jobbe overtid eller hoppe over frokosten) som mest sannsynlig får deg til å spise kjeks, potetgull, sjokolade og salte nøtter, drikke alkohol, brus eller kanskje enda en kopp kaffe. Det kan være at slike følelser eller situasjoner dukker
opp med jevne mellomrom, og at du ofte kommer med unnskyldninger og mener at du ”trenger” eller ”fortjener” noe godt. Men er virkelig denne maten og dette drikket bra for deg, og får det deg i det hele tatt til å føle deg bedre?

Det som er viktig å huske, er at at all mat og alt drikke som gir deg øyeblikkelig stimulans, også trolig får deg til å føle deg dårligere enn før du spiste og drakk det. Det skyldes tilsetningsstoffer, sukker, søtningsstoffer, koffein og andre stimulerende midler som forstyrrer den fine balansen i blodsukkeret. Dermed havner du på en evig berg-og-dalbane, og lander alltid i en bølgedal der du føler deg trøttere, mer irritabel og mindre motivert til å ta godt vare på deg selv.

Start dagen slik du vil at den skal fortsette
Vi anbefaler deg å starte dagen med en styrkedrikk full av basisk næringsverdi. Ingenting er mer effektivt enn en grønn smoothie eller juice om morgenen, for å regulere blodsukkernivået helt fra starten. Ha litt protein i juicen, for eksempel malte hampfrø eller linfrø, så holder energien fra drikken lenger, og du unngår de toppene og bunnene du gjerne får når du drikker sterk kaffe eller te. Starten på dagen avgjør hvordan resten av dagen blir, og velger du croissant eller ristet brød med syltetøy, vil du bare få lyst på mer av det samme i timene som kommer. Til slutt ender du bare opp med å bli utmattet og ute av stand til å konsentrere deg. Det tar bare noen minutter å lage en frisk juice, og våre er spesiallaget slik at de er et helt lite måltid i seg selv.

Ta deg en brødskive med god samvittighet
Ta en kikk på brødoppskriftene, så ser du at fullkornbrød av god kvalitet uten sukker, men med søtningsstoffer som kanel, muskat, kokos og agavesirup, gjør det mulig å kose seg med fristende alternativer til søt bakst. Brødene er også fulle av B-vitaminer som gir energi og mineraler som er bra for immun-, nerve- og hjerte- og karsystem. Noen av oppskriftene inneholder nøtter og frø, og protein gir deg langvarig energi. Tilbereder du maten ved lav temperatur, bevares de essensielle fettsyrene i nøtter og frø.

Kvitt deg med sjokoladesuget
Kakao er råvaren som brukes i all sjokolade, og den inneholder faktisk en rekke næringsstoffer med kraftig antioksiderende egenskaper som beskytter cellene mot skade. Kakao er også rik på magnesium, som hjelper oss med å slappe av og generelt får oss til å føle oss vel. Kakao smaker bittert, og det er derfor det blir tilsatt sukker i industrisjokolade og godterier. Det er spesielt nødvendig i melkesjokolade, for meieriprodukter i fast form har en tendens til å harskne. Det er sukkeret, og ikke kakaoen, som er avhengighetsskapende, og kroppen har selvsagt ingen nytte av det.

Salthunger er vanligvis et tegn på mineralmangel
– spesielt sink, som hjelper oss å regulere følsomheten i smaksløkene, og som er essensielt for at vi skal ha god motstandskraft. Sink er også viktig for adrenalinfunksjonen, som regulerer stressreaksjonen vår. Sistnevnte er muligens årsaken til at vi velger salt snacks når vi er overtrøtte og stresset, mens vi i virkeligheten ville hatt det mye bedre hvis vi valgte brun ris, quinoa eller couscous av bygg med gresskar- og solsikkekjerner – som får sinklagrene til å stige.

Til toppen