Bevisst pust (Innbundet)

Pusteøvelser for bedre helse og mer energi

Forfatter:

, Kari Kahrs (Oversetter)

Lær å utnytte pustens kraft til å gi slipp på uønskede følelsesmønstre og spenninger, dempe bekymringer og stress, styrke immunforsvaret og takle sinne og depresjon på en konstruktiv måte.

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 220
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: And Breathe
Oversatt av: Kahrs, Kari
ISBN/EAN: 9788202555221
Kategori: Selvutvikling
Omtale Bevisst pust

Ta et dypt drag …

Et bevisst pustemønster er kraftfull næring for din personlige vekst 

Av Kari Kahrs

Å puste er jo bare noe som skjer, noe kroppen gjør helt av seg selv, tenker du kanskje. Joda, men bevisst pust vil la deg erfare pustens rent ut forvandlende kraft!

 

Vi puster inn og ut omkring 20 000 ganger om dagen, men Rebecca Dennis erfarer at folk flest følger lite med på hvordan de puster og hvor sterkt åndedrettet påvirker dem. Det er trist, sier hun, at svært få i vår stadig mer krevende og komplekse verden er oppmerksomme på hvilken ugunstig effekt ubevisst pust kan ha på helsen og det generelle velværet.

 

Pusten kan nemlig helbrede på mange nivåer. Dyp pust stimulerer det parasympatiske nervesystemet og bringer oss inn i en fredfylt tilstand. Mellomgulvpust stimulerer dette nervesystemet og gir kroppen mulighet til å hvile og fordøye, senker hjerterytmen, blodtrykket og hastigheten i åndedrettssystemet, og leder blodet til fordøyelses- og forplantningsorganene.

Rebecca Dennis’ dyptgripende øvelser styrker, masserer og øker sirkulasjonen til hjerte, lever, hjerne og forplantningsorganer. Den gode, dype pusten øker blodtilstrømningen til fordøyelseskanalen, noe som ansporer aktiviteten i tarmen og forbedrer fordøyelsen i sin alminnelighet.

 

En brobygger

Det er vanlig å se en forandring i pustemønster eller i tendensen til å holde pusten som en reaksjon på følelser som overvelder oss. Ofte lever vi i fremtiden eller fortiden; vi tenker på alt det vi ikke har og sammenligner oss med andre. Når vi blir bevisst på pusten, kan vi skape ro og likevekt i kroppens systemer og kontrollere stressnivået før det tar kontroll over oss. Når vi vet hvordan vi bevisst kan forene oss med pusten, kan vi harmonisere kropp og sinn og finne følelsesmessig frihet og indre styrke. Ved hjelp av åndedrettet kan vi få tilgang til en del av underbevisstheten på en måte som det ofte ikke er mulig å oppnå gjennom samtaleterapi, ettersom sinnet ikke alltid er i stand til å uttrykke det kroppen holder fast ved. Pusten er en bro mellom sinnet og kroppen. Og den er gratis og helt uten bivirkninger!

 

Riktig pust belønnes

De fleste av oss utnytter ikke hele åndedrettssystemet når vi puster. Faktisk er det mange som ikke bruker mer enn en snau tredjedel av den totale kapasiteten. Rebecca skriver at hvert menneske er unikt, med et unikt pustemønster som beskriver en historie som forteller hvor vi befinner oss i verden, og hvordan vi oppfatter oss selv. Hvert eneste menneskes åndedrett har en historie som sier sitt om fødselstraumer, opplevelser i tidlig barndom, foreldrenes autoritet, hendelser fra skolegangen og angst fra tenårene og tidlig voksenliv.

 

Ved å lære å puste riktig kan det bli enklere å forholde seg til historien vår og legge problemene bak oss. Det handler om å få tilgang til det som ligger begravd i underbevisstheten slik at vi kan forstå oss selv bedre. Pusten er veien til en dypere forståelse av oss selv og til kroppens iboende intelligens. Jevnlig bruk av pusteteknikkene i Bevisst pust skaper indre ro og større klarhet og hjelper deg til å fri deg fra usunne trossystemer og handlingsmønstre og undertrykte, sårede følelser fra fortiden.

 

Enkle øvelser – stor effekt

Rebeccas øvelser kan lett innlemmes i hverdagen, de fleste av dem kan du utføre hvor som helst – på bussen, ved arbeidsbordet, i kassakø eller i badekaret, på sofaen eller i sengen. Gjør du dem til en daglig rutine, vil du oppleve at du sover bedre, blir roligere og får ny inspirasjon, mer energi og økt konsentrasjon. Det høres ut som et mirakel, noe det ifølge Rebecca også er! Pusten, sier hun, er det mest effektive, lettest tilgjengelige og mest forvandlende virkemidlet vi har. Hun anbefaler at vi gjør øvelsene hennes daglig. Selv utfører hun dem gjerne i bare fem minutter om gangen, andre ganger praktiserer hun lenger. Uansett benytter hun de samme øvelsene som du finner i denne boken. Mange foretrekker å puste i stillhet, men du kan gjerne ha musikk til arbeidet. Men unngå melodier med tekst, ettersom ord kan legge beslag på oppmerksomheten.

 

Renere og yngre

Rundt 70 prosent av kroppens avfallsstoffer skilles ut gjennom pusten. Hver gang vi puster inn, tar vi inn oksygen som styrker de røde blodcellene og driver ut toksinene. Dyp pust styrker også lymfesystemet, et av kroppens store utrensingssystemer, og bidrar samtidig til å beskytte kroppen mot bakterier og virus. Med bevisst pust skjer en avgiftning som fører til at stoffskiftet øker, fordøyelsesproblemer avtar og muskelspenninger lindres. Bevisst pust løser opp spenninger i mellomgulvet og de viktigste pustemusklene og kan avlaste astma og kortpustethet. Listen er nærmest uendelig, sier Rebecca. Pusten retter på mye og bringer oss tilbake til vår sanne natur og kontakt med vår essens. Sist, men slett ikke minst: Å puste dypt og riktig forsinker aldringsprosessen ved å øke utskillelsen av anti-aldringshormoner! Fordi den dype pusten reduserer stress, forbedrer den også sinnsstemningen gjennom å øke nivået av serotonin og endorfiner. Vi må bare gi pusten anledning til å gjøre jobben sin!

 

Sjekk din egen pust og se om du kan utnytte kapasiteten bedre. Bevisst pust er full av gode øvelser og historier du kan lære mye av.

Til toppen

Andre utgaver

Bevisst pust
Bokmål Ebok 2017
Om forfatter Rebecca Dennis

Rebecca Dennis er sertifisert pusteveileder, seminarleder og grunnlegger av www.breathingtree.co.uk. Hun levde med depresjon i nærmere tjue år før hun oppdaget Transformational Breath, som hun har studert sammen med grunnleggeren av metoden, Judith Kravitz, i Mexico og Miami. De som oppsøker Rebecca, gjør det av mange ulike årsaker; arbeidet med bevisst pust gir henne stadig nye bekreftelser på at dette er den endelige løsningen for å oppnå god helse og indre fred.

Til toppen

Utdrag

Min introduksjon til Transformational Breath

Den første gangen jeg vandret inn til et pusteseminar, visste jeg ikke hva jeg kunne forvente. Forklaringen av metoden var så klar, og da jeg begynte på min reise, ble det den mest dynamiske og overveldende opplevelsen man kan forestille seg.

 

Jeg skal forsøke å beskrive denne første fantastiske seansen for deg (selv om det egentlig ikke er mulig å forklare den med ord). Jeg kunne føle at hver eneste celle i kroppen min ga etter og ga slipp. Fysisk, mentalt og emosjonelt befant jeg meg i en fullkommen tilstand av flyt. Jeg gråt og svettet, og hele kroppen ga gjenklang og vibrerte. Det var INTENST! Jeg hadde ingen kontroll, og overga meg fullstendig til virvelen av følelser og fysiske reaksjoner. Det var som å være fanget i en malstrøm. Det var nytteløst å kjempe imot.

 

Etterpå følte jeg meg lettere, og for første gang på veldig lenge var jeg fylt av håp. Jeg la også merke til at jeg kunne ta beslutninger på en klarere måte, og jeg følte meg virkelig positiv. Jeg ville ha mer. Jeg forsto at jeg var blitt kjent med noe helt spesielt, og jeg hadde ikke tenkt å la det forsvinne fra livet mitt. Dette var noe jeg trengte.

 

Jeg vil understreke at ingenting av dette skjedde over natten. Jeg benyttet den pusteteknikken jeg hadde lært hver dag, og samarbeidet nært med legen min. Innimellom opplevde jeg mørke episoder og vurderte å gå tilbake til medisinering, men jeg gjorde aldri det. For første gang begynte jeg å bli glad i meg selv, og jeg begynte å ta vare på den kroppen jeg hadde straffet så altfor lenge.

 

Jeg traff noen av de mest inspirerende menneskene jeg noensinne hadde møtt. Jeg kan ikke la være å undre meg over om det var den sinnstilstanden jeg nå befant meg i som gjorde at jeg ble så begeistret for disse personene.

 

Jeg begynte å føle meg hel, fullstendig og fysisk tilstedeværende. Sinnet mitt var klart, og følelsene mine ble mer balanserte. Etter mange år med angst, panikkanfall og kronisk depresjon, fikk jeg et godt tak på den helbredende kraften i min egen indre pust.

 

Det sies at det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere. Det er sant. For første gang var jeg i stand til å betrakte "min historie" ut fra et fullstendig annerledes perspektiv. Det førte til at jeg ble takknemlig for de mørke stundene, den vanskelige lærdommen jeg hadde tilegnet meg, og de gavene livet og lærerne mine hadde gitt meg. Erfaringene mine hadde utrustet meg med forståelse og empati for andre, og det er en daglig belønning for meg å observere tilsvarende forvandlinger hos klientene mine når de benytter seg av pustearbeidet.

 

Jeg innså også for første gang at det var jeg, og bare jeg, som var ansvarlig for min lykke. Den eneste personen som hadde evnen til å gi slipp på fortiden og slutte å holde meg tilbake, var meg selv. Svaret lå rett foran nesen på meg, og jeg er stolt over å kunne si at jeg valgte livet.

Til toppen