Yoga - en livsstil (Innbundet)

Din guide til yoga i hverdagen

Forfatter:

, Kari Kahrs (Oversetter)

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Yoga for Real Life
Oversatt av: Kahrs, Kari
ISBN/EAN: 9788202332372
Kategori: Selvutvikling
Omtale Yoga - en livsstil

En vidunderlig opplevelse!

For mange år siden forvillet jeg meg inn på et yogakurs. Med stiv rygg og motstrebende lemmer slet jeg meg gjennom hundestilling, kobrastilling og gud vet hvilken stilling.

Jeg følte meg langt fra avslappet, hverken under eller etter sesjonen, og konklusjonen var klar: aldri mer yoga! Inntil jeg fikk Yoga – en livsstil i hendene: myke, rolige bevegelser koordinert med pusten; ro og avslapning i kropp og sjel hele veien, oppskrifter på mat og drikke, råd for kjærlighetslivet, jobb- og familierollen … Sannelig, tenkte jeg, og ble svært så nysgjerrig på kundaliniyoga, som er Mayas oppskrift på et godt liv for sjelen, kroppen og sinnet!
 
Vekk din indre slange
Kundaliniyoga er en urgammel metode som er utviklet for å vekke kundalinienergien som vi alle er født med. Den er vår essens, vår livskraft, og ligger i dvale i rotchakraet til vi begynner å stimulere den. Ordet kundalini betyr ”sammenkveilet”, og bildet som ofte brukes for å beskrive denne energien som ligger slumrende for enden av ryggraden, er en sammenkveilet, sovende slange. Hvis vi ønsker å nå vårt fulle potensial, å bli fullt ut bevisste og tilstedeværende i livet vårt, må kundalinienergien vekkes, sier Maya. Når den vekkes ved hjelp av øvelsene i boken, stiger energien opp gjennom ryggraden, fra rotchakraet til kronechakraet, og skaper balanse og velvære.
 
Hemmelig indisk lære
I århundrer var kundalini-energien og hvordan man øker den en godt bevart hemmelighet i India, som ble overført fra mester til lærling gjennom mange år. Men i 1969 bestemte en from sikh seg for å bryte hemmeligholdet. Han mente at bevissthet om kundalinienergien var svært viktig for å takle livets økende stress, og reiste til California for å utdanne lærere som kunne spre kunnskap i vestlige land. Mange av hans første elever var tidligere hippier som oppdaget at metoden ga dem det samme løftet og den samme følelsen av selvtillit som de før hadde fått ved bruk av rusmidler!
 
Den fromme sikhen utførte sin gjerning, og i dag er kundaliniyoga til glede og nytte for mange i vestlige land. Det handler om å trene sinnet i like stor grad som kroppen, noe som fører til at både kroppen og innstillingen til livet blir mer fleksibel. Kjertelsystemet som kontrollerer hormonproduksjonen balanseres, og det blir enklere å møte hverdagens stress og utfordringer med ro slik at kroppen og sinnet får mindre belastning.
 
Førti dager
Bokens sju kapitler er bygget opp omkring de sju chakraene. I hvert kapittel beskriver Maya stillinger og pusteøvelser tilpasset de enkelte chakraene. I tillegg beskriver hun meditasjoner og mantraer og gir oss oppskrifter på drikker spesielt beregnet på å styrke de sju energipunktene. For å merke en forandring i deg, sier Maya, holder det å arbeide med bare en øvelse, en meditasjon eller et mantra i minimum tre minutter hver dag over en periode. Hun anbefaler førti dager, som innenfor bevisstheten om kundalini betraktes som en passende periode å forplikte seg til daglige øvelser. I mange religioner er førti også et sterkt symbolsk tall, og kroppen fornyer dessuten hver celle i blodet hver førtiende dag. Det er også lang nok tid til at øvelsen kan bli en ny vane.
 
Kraftfull virkning
Mange av stillingene og bevegelsene i boken er ganske enkle, men de mange gjentagelsene kan være en utfordring. Hold ut, sier Maya, og du vil oppdage ressurser du ikke ante du var i besittelse av. Med kundaliniyoga bygger vi også styrke og konsentrasjon, og får den åndelige beskyttelsen vi trenger for å leve bedre i vår urolige verden.
 
Å praktisere kundaliniyoga kan frembringe sterke og dramatiske resultater i løpet av svært kort tid. Maya beskriver kundaliniyoga som en usedvanlig kraftfull reise som kan være nokså følelsesladet. Hun forteller at hun er vant til at folk gråter de første gangene de utfører øvelsene – ikke fordi kundaliniyoga er trist og ubehagelig, men fordi dyptliggende emosjonelle problemer og traumer kommer til overflaten, og renses ut. Hun kan fortelle at det også er vanlig å oppleve en merkbar energigjennomstrømning idet kroppens naturlige smertestillere, endorfinene, strømmer til for å hjelpe, så hun er også vant til å se at elevene ler av glede!
 
Resultater uansett!
For stiv, for utrent, for gammel, for svak til å gi deg i kast med kundaliniyoga? Det er få som ikke klarer øvelsene, sier Maya. Alle slags mennesker kommer til timene hennes, fra de muskelsterke og spreke (som slett ikke alltid er like myke!) til dem som sliter både fysisk og psykisk. Som kvinnen som var så stor at hun i begynnelsen nesten ikke klarte å sitte med korslagte ben, den syttito år gamle mannen fra en fattig bondefamilie i Texas som aldri hadde hørt om meditasjon, og kvinnen med MS som ofte falt når hun reiste seg fra sengen. Alle tre fant indre ro og fikk bedre helse og økt livskvalitet etter å ha utført et utvalg kundaliniøvelser regelmessig.
 
Ditt myke jeg
Én ting er sikkert – i hvert fall i vår dimensjon: Tiden går, og eldre blir vi. Aldring er noe mange frykter, men som ingen slipper unna. Mange blir så opptatt med å holde årene i sjakk at de glemmer å glede seg over livet, å være takknemlige for hvor langt de har kommet. Maya understreker at mye av det som kan komme av smerter og ubehag i den senere delen av livet er ikke uunngåelig. Men mye av det som har ”satt seg” lar seg også rette opp.
 
Det svake punktet for de fleste når antall år øker, er ryggen. Den blir stivere, og holder vi den ikke i form, svekkes sirkulasjonen. Avfallsstoffer hoper seg opp, og vi kjenner smerter. Er du myk i ryggen, er du også fleksibel i sinnet og åpen for nye opplevelser, sier Maya. Hun er opptatt av riktig pusteteknikk og sier at når vi glemmer å puste ordentlig ved stress og nervøsitet, og når vi blir så anspente at det svekker forsyningen av blod og oksygen til cellene, svekkes også kroppen og sinnet raskere. Én yogatime med skikkelig pusting er bedre enn noe man kan forestille seg, sier hun. I tillegg anbefaler hun meditasjon, og beskriver flere enkle og nydelige metoder i boken.
 
Maya har sterk tro på at alle, unge som eldre, kan ha glede av yoga. Det er heller aldri for sent å begynne, og du vil aldri være for stiv til å utføre kundaliniyoga. Kombinasjonene av stillinger, pust, chanting (lyder) og meditasjon (det er helt i orden å konsentrere seg om bare én eller to ting av gangen!) gir en gjennomgripende trening av sjel, kropp og sinn. Det er morsomt, behagelig – og det fungerer. Ikke rart yogalærer Maya er etterspurt over hele verden!

Av Kari Kahrs

Til toppen

Om forfatter Maya Fiennes

Maya Fiennes kom til England fra Makedonia tidlig på 1990-tallet for å fullføre sin utdannelse som klassisk pianist. Hun er en anerkjent musiker og har holdt konserter i flere sammenhenger. I 1995 utga hun sitt debutalbum Cross of Silence til strålende kritikker. 25 år gammel ble hun kjent med yoga. Kundaliniyoga er blitt hennes fundament som yogalærer og tema for bøker og DVD-er.
www.mayaspace.com

Til toppen