Yoga helt enkelt! (Innbundet)

Øvelser og programmer for hele kroppen

Forfatter:

Gjør yoga med Bente Helene Schei – enkelt, klassisk og tilpasset ditt nivå! Korte og lengre programmer og egne serier for tarm og fordøyelse, rygg og nakke, balanse og konsentrasjon.

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202523121
Kategori: Sport og friluftsliv
Omtale Yoga helt enkelt!

Yoga gir overskudd og mental styrke

Kroppen føler seg også bedre etter bare noen enkle øvelser. Ja, du vil oppdage at yoga favner hele deg!

Yoga griper om seg! Er du allerede i gang, vet du hvorfor flere og flere begynner med yoga. Velvære, kroppsbeherskelse, smidighet, sinnsro, konsentrasjon og indre glede er noen stikkord. Vil du begynne, er Yoga helt enkelt en perfekt veileder.

 

Velg selv hvilke øvelser som passer deg. Den korte serien er på 10–20 minutter, den litt lengre er på 30–60 minutter og den lange tar 60–90 minutter å gjennomføre. Det store utvalget av øvelser gir alle mulighet til å finne noe man liker og behersker.

Forfatter Bente Schei er utdannet jurist, men opplevde at det var vanskelig å kombinere karriere med trening og familieliv. Yoga ble løsningen. Hun utdannet seg etter hvert til yogalærer og er i dag, 20 år senere, opptatt på heltid med kurs og foredrag.

 

Det har etter hvert utviklet seg mange former for yoga, men Bente forteller at alle stort sett springer ut fra de samme røttene. Noen yogaformer konsentrerer seg mer om de fysiske bevegelsene der avspenning, pust og meditasjon kommer i bakgrunnen eller helt er tatt bort, mens andre har motsatt fokus. Den store bredden av øvelser og teknikker betyr at alle vil kunne finne noe de liker og behersker på det nivået de befinner seg. Klassisk yoga, slik Bente presenterer den i Yoga helt enkelt, bearbeider alle deler av kroppen. Metoden dekker både det fysiske og det mentale gjennom fysiske øvelser, pusteteknikker, mental trening, avspenning og meditasjon. Øvelsene spenner fra de helt enkle til de litt mer krevende.

 

Hvorfor yoga?

Spør du et utvalg yogaentusiaster hvorfor de har valgt nettopp denne treningsformen, vil du sannsynligvis få like mange forskjellige svar som antall personer du snakker med. Men alle vil være enig i at de fysiske øvelsene gjør kroppen sterkere, muskler og bindevev tøyes og blir mykere, blodgjennomstrømningen øker, og spenninger i kroppen reduseres eller forsvinner helt. Noen opplever at de får bedre holdning og går ned i vekt. Mange sover bedre, blir mindre stresset og blir en vennligere utgave av seg selv. Yoga og flere av pusteøvelsene kan brukes som et konkret verktøy i arbeidslivet eller i idretten, mange opplever at de blir bedre til å fokusere og prestere. Forskning viser at yoga med hell kan benyttes for å komme seg etter sykdom eller for å takle sykdom på en bedre måte. I tillegg velger mange å bruke yoga som et verktøy for å komme videre i livet, eller rett og slett bare fordi det føles godt.

 

Liten innsats, stor effekt

Boken er lagt opp med et generelt yogaprogram og tre spesialprogrammer. Den generelle delen omfatter et yogaprogram som går på hele kroppen, spesialprogrammene er konsentrert om plager mange sliter med: fordøyelsen, rygg, nakke og skuldre, og balanse og konsentrasjon. Yoga er ikke en erstatning for medisinsk hjelp, kun et tillegg; mange forteller at de opplever yoga som svært lindrende.

 

Boken er spesielt beregnet på nybegynnere, men forfatteren hevder at også viderekomne vil ha stor glede av øvelsene. Programmene er lagt opp slik at du begynner med 10 minutter og kan bygge ut til 90 minutter ut fra hva du ønsker og hvor lang tid du har til rådighet.

 

Har du bare noen minutter, starter du på begynnelsen av det korte programmet og utfører noen av de enkle øvelsene. Når du er blitt bedre kjent med boken, kan du plukke øvelser fra de forskjellige programmene og bare utføre disse om du vil. Du kan også sette sammen ditt eget program med dine favorittøvelser. Husk bare å gjøre noen enkle øvelser i starten for å varme opp kroppen før du går over til stillinger som er mer krevende. Man starter alltid med å ligge helt stille, i stillingen shavasana, og man avslutter på samme måte eller med en av avspenningsøvelsene. Øvelsene utføres på det nivået man befinner seg. Yoga er ingen konkurranse, det handler kun om deg selv, og det skal aldri gjøre vondt. Derfor passer yoga like bra for den aktive og veltrente som for den som kanskje ikke har trent på en stund.

 

Pusten er viktig i yoga

I løpet av et minutt trekker vi pusten 12–14 ganger. Det blir ca. 20 000 ganger i løpet av en dag og ca. 7 millioner ganger i løpet av et år. Likevel er det ikke gitt at pusten vår er av god kvalitet. Mange har en grunn og overfladisk pust som kun utnytter den øverste delen av lungene. En del av lungene ligger ubrukt, det blir mindre bevegelse og dynamikk i de indre organene og mindre oksygen til blodet. En dyp og fullstendig pust er viktig for å bevare god helse, flyt og livskraft. I Yoga helt enkelt er pusten sentral. Du får vite hvordan du kan benytte åndedrettet til oppmerksomhetstrening og lærer konkrete pusteteknikker som enten kan gi deg raskt påfyll av energi, eller som kan hjelpe deg til å slappe av og stresse ned.

 

Spesialprogrammene

Mye av hverdagens spenninger setter seg i rygg, nakke og skuldre som hodepine, stivhet og smerter. Bente viser deg varsomme, men effektive øvelser som øker blodgjennomstrømningen og bevegeligheten. I yogasammenheng er ryggraden svært viktig. Er den i balanse, er man generelt sett i balanse og blir sterk og stabil i kropp og sinn.

 

I yoga betraktes kropp og sinn som en helhet, og målet er likevekt og balanse på alle livets områder. Er du ustø og har dårlig balanseevne, vil du ha stor glede av de øvelsene Bente har valgt ut med tanke på dette. Øvelsene bidrar til å stimulere lillehjernen, som står sentralt når det gjelder å styrke både den kognitive funksjonsevnen og den fysiske balanseevnen.

 

God fordøyelse er viktig for en velfungerende kropp og et klart og tilstedeværende sinn. Nyere forskning antyder at det eksisterer en gjensidig forbindelse mellom tarmen og hjernen, og at aktiviteten i tarmen påvirker psykiske og nevrologiske tilstander som for eksempel angst, depresjon, autisme, MS og lidelser som Alzheimer og Parkinson, og at tarmen i sin tur påvirkes av sinnsstemninger som angst og stress. Da kan det være fint å gjøre seg bedre kjent med Bentes program for fordøyelsen – de utvalgte øvelsene virker både forebyggende og lindrende.

 

Bente Scheis ønske med Yoga helt enkelt er å gjøre yoga tilgjengelig for alle som er interessert. Som hun sier: "Klassisk yoga favner hele mennesket; både kroppen og sinnet involveres gjennom fysiske stillinger, pusteteknikker, mental trening, avspenning og meditasjon. Det kan godt kjennes ubehagelig, men det skal aldri gjøre vondt."

Til toppen

Om forfatter Bente Helene Schei

Bente Helene Schei er yogalærer og daglig leder av Senter for klassisk yoga. Hun har selv erfart yogaens positive virkninger gjennom 17 år med yogapraksis og meditasjon. Hun er medlem av Norsk Yogalærerforbund og holder kurs og foredrag. www.senterforklassiskyoga.no

Til toppen

Utdrag

Avspenning – å være avslappet i kropp og sinn

I yogaen sier man at avspenning leder til sterk vilje og gjennomføringskraft, mens anspenthet leder til ødsling av energi og at oppmerksomheten går i alle retninger.

 

Motsatsen til å være avspent er å være anspent. Man blir anspent i kroppen ved å spenne muskulatur. Kanskje knytter du nevene uten å vite det, biter tennene sammen og blir sliten i kjeven, heiser skuldrene, eller sitter for lenge i en ugunstig stilling.

 

Man kan også ha en anspent sinnstilstand. Tankene kan gjenta seg, gå sirkel og ikke ville gi slipp, men kommer tilbake uten stans. Du blir oppslukt av det som skjer i hodet og mister tilstedeværelsen og våkenheten for det som skjer i deg og i omgivelsene rundt. Du mister evnen til å være der du er når du er der. Ofte gir dette også en negativ påvirkning på kroppen i form av fysisk anspenthet, sinne, aggresjon eller en følelse av håpløshet.

 

Det er lett å tro at man automatisk slapper av og får en avspent tilstand i kroppen når man sover eller legger seg ned for å hvile. Mange våkner imidlertid opp like sliten som da de la seg. Grunnen er at du ikke har slappet av.

 

Å være i en avspent tilstand betyr å gi slipp på spenninger i kroppen og tankeaktivitetene i sinnet for en liten stund og på den måten få ro i kroppen. Med enkle teknikker kan du lære deg å slappe av og komme i en avspent tilstand.

 

Stillingen "Ligge helt stille" og avspenningsøvelser blir presentert flere steder i denne boken med litt forskjellig vri. Du kan fint velge den eller de avspenningsøvelsene du liker best når du gjør noen av de andre programmene.

 

Avspenningsøvelsene kan du også gjøre når du skal legge deg for å sove eller for å hvile. Snart vil du oppleve at på kun 10 minutter er du mer uthvilt enn om du har ligget i flere timer eller kanskje en hel natt.

 

Om du ønsker, kan du lese inn "ligge-helt-stille-teksten" på en lydfil slik at du har noe å lytte til. Ved innlesingen bruker du en så nøytral stemme som mulig uten for mye innlevelse og dramatisk stemmebruk.

 

Kjernen i teknikken er at du observerer kroppen din del for del. Det er vanskelig å fortsette å knytte neven eller bite sammen tennene hvis du retter oppmerksomheten dit. Ved å flytte oppmerksomheten til ulike deler av kroppen blir du klar over de stedene du spenner, og du har dermed mulighet til å gi slipp.

 

Når du har vært igjennom hele kroppen, tar du oppmerksomheten til din naturlige pust og observerer den.

 

Når du har oppmerksomheten din knyttet til enten kroppen eller pusten, glemmer du for en liten stund hva tankene og sinnet holder på med. Du vil sikkert merke at tankene og sinnet likevel overtar oppmerksomheten og at du mister konsentrasjonen på det du gjør. Det er helt normalt. For å komme tilbake til det du holder på med, ser du litt på hva det var som tok din oppmerksomhet, og så flytter du konsentrasjonen tilbake til pusten eller til gjennomgangen av kroppen.

 

Virkningen av å holde oppmerksomheten og konsentrasjonen på denne måten er fred og ro i kroppen og sinnet: Du slapper av.

Til toppen