Kraft og andre styrkedrikker (Innbundet)

Buljonger, supper og snop av kraft, gelatin og kollagen

Forfatter:

Lær å lage de grunnleggende kraftbasene på avskjær og bein fra kjøtt og fisk, beriket med grønnsaker og urter.

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202557959
Kategori: Mat og drikke
Omtale Kraft og andre styrkedrikker

Kraft i koppen, kraft i kroppen

Kraft virker betennelsesdempende og styrker immunforsvaret, skjelettet og leddene. Langtidskokt kraft bedrer også søvnkvaliteten da brygget er rikt på magnesium, kalsium og kalium, mineraler med en beroligende effekt på muskler og nervesystem. Kraft er dessuten et «foryngelsesmiddel» da det har en styrkende virkning på kroppens bindevev. 

Av Kari Kahrs

Kraft har til alle tider vært en viktig del av hverdagskosten for folk flest og utgjort grunnlaget for de mest luksuriøse retter. Gry Hammer forteller at det før i tiden i mange hjem var vanlig å ha en gryte stående som man etterfylte med rester og skall fra grønnsaker og urter og avskjær fra slakt, både fra dyr, fugl og fisk. Det finnes tekster som forteller at kraft er blitt brukt i tusenvis av år av alle folkeslag. Japanerne har sin svinekraft, på Maldivene har de sin tunfiskkraft, koreanere har sin oksekraft og samene sin reinbuljong. I store deler av verden er kyllingsuppe, som på folkemunne kalles jødisk penicillin, tradisjonelt blitt gitt som styrkemiddel til syke og svake, for å kurere forkjølelse eller dårlig mage. Innenfor kinesisk folkemedisin har kraft blitt brukt for å styrke blodet og nyrene, og bidra til god fordøyelse. Egyptisk historie forteller at den jødiske doktoren, rabbineren og filosofen Moses Maimonides allerede på 1100-tallet ga pasientene sine kraft for å få bukt med forkjølelser og astma. I Frankrike ble kraft ofte – og i store doser – gitt til soldater, mens hjemløse i Paris på 1600-tallet fikk servert kraft fordi det var billig, men også nærende.

 

Svært enkelt

Mener du at dette er for tidkrevende å drive med i en travel hverdag, tar du feil, sier Gry Hammer. Selve prosessen tar sin tid, men etter minimal innsats fra din side lager kraften seg selv. Kraftbein som legges i gryta og kokes opp om kvelden, kan stå og trekke i stekeovnen eller på kokeplaten over natten. La gjerne kraften koke videre mens du er på jobb og fortsette å putre sammen med grønnsaker og krydder, for eksempel, når du kommer hjem. Langtidskokt kraft er svært nærende og utgjør den perfekte basen til smakfulle supper og sauser. Kraft er ifølge Gry Hammer også grunnlaget for det hun kaller «hurtigmat i hverdagen».  De mange oppskriftene hun deler er gode eksempler på at det ikke trenger å ta lang tid å lage velsmakende og næringsrik mat med langtidskokt kraft som basis. Å lage mat av ekte kraft er noe helt annet enn å bruke buljongterninger som base. Ekte kraft gir bedre smak, og buljongterningene gir heller ikke de samme gode helsefordelene som langtidskokt kraft gjør.

 

Godt for leddene og skjelettet

Kraft er like sunt for barn som skal vokse seg store og sterke som for eldre som lider av eller vil forebygge benskjørhet, eller som generelt sett vil bevare sin gode helse. Kraft tilfører kroppen viktige mineraler som kalsium, magnesium, kalium og fosfat, mineraler som er nødvendige for mange av kroppens funksjoner. Kraft laget på bein, bindevev og kjøtt fra fugl, fisk, dyr, grønnsaker og urter over mange timer sies å ha mange helsefordeler og helbredende egenskaper. Langtidskokt kraft og supper basert på slik kraft skal ha tilsvarende effekt som penicillin, den regnes som supermat, og danner grunnlaget i flere moderne dietter. Gry Hammer forteller at det er utført en rekke studier som viser at næringsstoffene i kraften har en positiv effekt på flere betennelsestilstander og infeksjoner, på huden og bindevevet, og at kraft virker smertelindrende. Blant annet har flere studier vist at næringsstoffene i kraft lindrer smerter i leddene, spesielt hos pasienter som lider av artritt. I tillegg kan jevnlig inntak av kraft gjøre det enklere å gå ned i vekt. Den unike sammensetningen av næringsstoffer sørger for at mat vi spiser sammen med kraften blir lettere å fordøye, noe som har en gunstig innvirkning på vekten.

 

Naturlig kilde til gelatin og kollagen

Kraft er en av de beste naturlige kildene vi har til gelatin og kollagen. Gry Hammer deler raust sin viten og sine oppskrifter med oss, og forteller at gelatinrik kraft, kollagenrike drikker og gelatinrikt godteri er noe av det sunneste store og små kan få i seg. Dessuten hevder hun at det er blitt trendy å være en sunn forbruker og bruke kraft bevisst for å bevare og bygge opp god helse. Nå finnes det hippe kraftsjapper på flere gatehjørner i New York og i de større byene i Europa, tilbud som har gitt sterk konkurranse til smoothie- og kaffebarene. Både gelatin og kollagen kan kjøpes i pulverisert form over disk, men hvorfor det når det beste og billigste er å lage det selv hjemme? Kollagen og gelatin er godt kjent i skjønnhetsindustrien, og sies å styrke hud, hår og negler, og attpåtil hindre rynkedannelse. Er det da noe å lure på? En grundig innføring i hvordan du går frem, får du i Gry Hammers bok. I tillegg får du mange nydelige oppskrifter basert på langtidskokt kraft av kjøtt, fugl og fisk, oppskrifter på næringsrikt digg som barna vil kaste seg over, deilige styrkedrikker og desserter, og inspirasjon til å utvikle dine egne retter.

Til toppen

Flere bøker av Gry Hammer:

Om forfatter Gry Hammer

Gry Hammer er forfatter av flere mat- og helsebøker, matentusiast, livskunstner, blogger, yogalærer og landets guru på fermentering og nå også på kraft. Hun er lidenskapelig opptatt av å ivareta hele mennesket og er kjent for sin tidvis skarpe penn og sine inspirerende foredrag, kurs og online-kurs. Hun driver nettstedet gryhammer.no og bloggen frajordtilbord.no.

Til toppen

Utdrag
Forskere og helsepersonell står overfor et paradigmeskifte. De må forholde seg til en overveldende ny mengde forskning og ny kunnskap når det er snakk om generell helse, mental helse, fordøyelse og overvekt. Det har etter hvert blitt ganske tydelig at det finnes en sammenheng mellom tarmens tilstand og vår generelle helse og følelse av velvære. Les videre, så skal du få se hvordan kraft kan spille en viktig rolle for god livskvalitet gjennom hele livet.

God fordøyelse, godt humør og stabil vekt
Det er fullt mulig å spise seg sunn og normalvektig ved å legge forholdene til rette for en velfungerende fordøyelse. Glysin og glutamin, som er to viktige aminosyrer i gelatinrik kraft, styrker fordøyelsen.

En lekk tarmcellevegg kan medføre at ufordøyde proteinforbindelser kommer ut i blodomløpet og trigger en immunforsvarsreaksjon. De blir oppfattet som fremmede og må derfor uskadeliggjøres. På den måten kan man være reaktiv for for eksempel gliadin og kasein. Disse to proteinene skal brytes ned til aminosyrer av fordøyelsesenzymer. Dersom dette ikke skjer, så kan kjeder av aminosyrer trenge gjennom tarmslimhinnen og over i blodbanen. Der ligner de til forveksling morfinstoffer som påvirker hjernen og kan skape ulike kognitive vansker.

Spiser du mat som reparerer tarmen og normaliserer magesyreproduksjonen, vil tarmens slimhinner styrkes og forholdene for en god mikrobiota legges til rette. Du har da lettere for å bryte ned proteiner, karbohydrater og fett til næring som kroppen kan bruke som byggeklosser.

Dette vil også bidra til stabil vekt av de samme og helt konkrete fysiske årsakene. Har du god kommunikasjon mellom det enteriske nervesystemet og sentralnervesystemet, er det så mye lettere å kjenne når du er mett. Av samme årsak vil det være mindre sannsynlig at du bruker mat som emosjonell trøst dersom fordøyelsen er i balanse. Det er heller ingen tvil om at kraft metter. En av grunnene til dette er at vi fyller magen med væske, men studier viser også at gelatin er mettende i seg selv.

Evig ung med anti-aldring
Nedbrytning av kollagen ved aldring fører til rynker. Derfor har skjønnhetsindustrien kastet seg over kollagenet og dyttet den inn i både kremer og masker, noe de tar seg godt betalt for. Gelatinrik kraft er likevel bedre for deg enn all verdens dyre kremer og tilskudd.

Kollagen brukes ved plastisk kirurgi og som kunstig hud ved brannskader. Kollagen har også mange medisinske bruksområder i behandlingen av komplikasjoner av bein og hud. Drikker du kraft fra friske dyr og fisk, får du også gode omega-3 fettsyrer som smører huden innenfra. Er kraften din gelatinrik, er det sannsynlig at den også er rik på hyaluronsyre, som kan forbedre hudens elastisitet og evne til sårheling. Studier viser at daglig bruk av kollagen hjelper mot aldring av huden. Kollagenet i kraft kan også redusere cellulitter.

Glutamin som du også finner i kraft, gelatin og hydrolysert kollagen, kan med fordel brukes hvis man har større brannskader eller mage-/tarmbetennelser. Høye doser på 10–30 mg vil fortrinnsvis tas opp i tarmcelleveggen. Det har også tidligere vært et populært tilskudd for kroppsbyggere.

Alanin er en ikke-essensiell aminosyre som har en viktig rolle i mange av kroppens vitale organer, så som leveren. Alanin gis som tilskudd til folk som av ulike grunner ikke får trent musklene på grunn av langvarig sykdom eller som av andre årsaker har lite muskelmasse. Tilskudd gis gjerne til pasienter som ligger mye på grunn av alvorlig kronisk sykdom. Aminosyrene i gelatinrik kraft kan stimulere muskelproteinsyntesen, som er vesentlig for vedvarende vekst, reparasjon og vedlikehold av muskelmasse både hos friske og syke. Mange eldre kan også ha nytte av denne aminosyren, som derfor kan sies å ha en viktig anti-aldringsfunksjon.

Studier på mus viser at tarmen delvis kan ta opp kollagenpeptider direkte; gelatin fra maten blir brukt direkte til å bygge opp brusk. Dette forteller oss at gelatinrik kraft kan brukes av kroppen der den behøves, for eksempel til å styrke tarmslimhinnen, knær, hofter og/eller styrke hud, hår og negler.

Betennelsesdempende og immunstyrkende
Glysin har betennelsesdempende egenskaper i tillegg til å fremme god fordøyelse. Den virker som et antiinflammatorisk signalmolekyl. Aminosyren kan også dempe aktiviteten av såkalte cytokiner, molekyler som dannes under betennelsesprosessen. Mange autoimmune lidelser knyttes til lekk tarm og andre betennelsestilstander i kroppen. Glysin viser seg også å kunne hemme denne typen programmeringer – og være gunstig i behandlingen av autoimmune sykdommer.

Glycin er den enkleste aminosyren, Derfor kan den brukes som byggekloss for aminosyrer som kroppen trenger. Glysin fungerer som en antioksidant og deltar i dannelsen av glutation, en av de viktigste antioksidantene i kroppen. Glysin styrker dermed kroppens egne antioksidantforsvar. Antioksidanter nøytraliserer frie radikaler som dannes i kroppen, dermed kan de motvirke sykdom.

Til toppen