Kundalinimeditasjon (Heftet)

Lær å aktivere den helbredende og oppbyggende kundalinienergien ved roten av ryggraden din og få tilgang til en høyere personlig skaperkraft

Forfatter:

Kari Kahrs (Oversetter)

Lær å aktivere den helbredende og oppbyggende kundalinienergien ved roten av ryggraden din og få tilgang til en høyere personlig skaperkraft.

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Kundalini Meditation
Oversatt av: Kahrs, Kari
ISBN/EAN: 9788202559526
Kategori: Selvutvikling
Omtale Kundalinimeditasjon

Kundalinimeditasjonens kraft

«Arbeid jevnt og trutt, rolig og tålmodig med kundalinienergien, og ny bevissthet vil komme til deg på en naturlig og trygg måte.» 

Av Kari Kahrs

Sanskritordet kundalini betyr bokstavelig talt «kveilen i den elskedes hår», og symbolet for kundalini er gjerne en sammenkveilet slange. Det viser til den skapende energien som ligger i dvale ved roten av ryggraden vår. Når vi vekker kundalini ved hjelp av bokens mange energetiske verktøy og hjelper den til å stige – lik slangen som løfter seg opp av kurven i takt med fløytespillerens lokkende toner – hever vi vår frekvens og når et høyere, svært høyt om vi er heldige, nivå av indre velvære.

Kundalini forbindes gjerne med mystisisme, hemmelighold, ritualer, lykksalighet og opplysthet, og er ifølge Kathryn McCusker her i Vesten blitt misforstått i flere tiår. Stadig flere oppdager nå fordelene ved denne urgamle tradisjonen for energetisk velvære. Selv er hun en svoren tilhenger av metoden som har sin opprinnelse i meditasjonspraksis fra fortidens hinduiske India, muligens hele 4000 år tilbake i tid. 

I mesteparten av sin karriere har Kathryn McCusker opptrådt på kjente scener rundt om i verden som profesjonell operasanger. På et tidlig tidspunkt oppdaget hun at yoga ga henne indre ro i en hektisk tilværelse. Imidlertid var hun i perioder fortsatt plaget av stress og meldte seg derfor på et kurs i kundalinimeditasjon. For henne ble det veien til en helt ny måte å være i livet på. Det fine med kundalinimeditasjon, sier hun, er at den leder oss utover hverdagens kaos til en fornemmelse av virkelig frihet og stillhet. I denne tilstanden kan det nøytrale, meditative sinnet få tilgang til inspirasjon, glede og nye muligheter. Sinnet frigjør seg fra den evinnelige indre skravlingen som stort sett dreier seg om problemer og frustrasjoner. Den nye, opphøyde energetiske frekvensen som sinnet fungerer på, gjør det mulig å lytte til sinnets autentiske stemme, til drømmene våre, til det vi brenner for og til det som er vår hensikt i livet.

 

Reell forvandling

I Vesten er vi blitt vant med at den beste måten å behandle depresjon på er ved hjelp av antidepressiva. Men er vi åpne for naturlige alternativer som kundalinimeditasjon, sier McCusker, kan vi utvikle et bevisst forhold til sinnet og i stedet for å være slave av våre tanker, bli herre over dem. Etter hvert vil vi evne å forbli i en tilstand av opphøyet bevissthet mens vi holder på med vårt i hverdagen. Vi trenger ikke å forstå teknikken fullt ut for å oppleve den gunstige effekten, sier McCusker. Heller ikke trenger vi å leve asketisk for å oppleve kraften i metoden. Etter hvert som vi kommer bedre inn i kundalinipraksisen, vil sinnet bli klarere og roligere, og vi vil utvikle et mer fredfylt forhold til oss selv og dem vi omgås. Hun hevder at selv om vi bare har svært kort tid å praktisere på i løpet av dagen, kan kundalinimeditasjon frembringe reell forvandling.

Helsegevinstene

Kundalini er en åndelig praksis, og fra tidenes morgen har lærere, guruer og helgener over hele verden benyttet seg av kundalinikraften. Når kundalinienergien er løftet, kan den rense det underbevisste sinnet for frykt og fobier, og åpne for at uoppfylte ønsker og drømmer kan bli realisert. Tankene blir lettere og klarere. Men også vitenskapen går god for at kraften fungerer. Som McCusker skriver, kan kundalinimeditasjon bidra til stressreduksjon, forsinket aldring, frihet fra avhengighet samt lindring og helbredelse av mentale, emosjonelle og fysiske tilstander. Meditasjonsformen har også vist seg å ha gunstig effekt på astma, smerter og stressrelaterte plager; blodtrykket, hjerte- og pustefrekvensen reguleres og stoffskiftet balanseres, noe som i sin tur fører til mindre angst og depresjon, bedre kontroll over temperamentet og lindring av søvnproblemer. Kundalinipraksis har også vist seg å være til hjelp ved infertilitetsproblemer.

 

Da Kathryn McCusker selv begynte å praktisere kundalinimeditasjon, trodde hun at hun på grunn av sin bakgrunn som sanger hadde en inngående forståelse av hvordan åndedrettet fungerer, men det var først da hun hadde satt seg inn i og opplevd pustemeditasjonene i kundalinisystemet, at hun forsto at hun tidligere bare så vidt hadde skrapt i overflaten av hva som var mulig å oppnå av forbedringer. Når vi arbeider med kundalinimeditasjon, reguleres åndedrettets rytme, dybde og hastighet, og det blir enklere å håndtere forskjellige tilstander både når det gjelder følelser og fysisk helse.

 

Tålmodig innsats

Å vekke og løfte den slumrende slangen gjennom alle ryggradenschakraer kan kreve tid, tålmodighet og engasjement, men noen få minutter daglig kan danne grunnlaget for en god vane og etablere en vei til utvidet bevissthet, sier McCusker. Med et glimt i øyet siterer hun i den forbindelse et zen-ordtak: «Du bør sitte i meditasjon i 20 minutter hver dag – hvis du ikke har det for travelt. Da bør du sitte i en time.»

 

I Kundalinimeditasjon har hun samlet de teknikkene vi trenger for å lære hvordan vi går frem. Hun beskriver alle sider ved forberedelsene til øvelsene, fra motivasjon og tilrettelegging av et sted å praktisere på, til kosthold og ritualer for å rense kroppen og sinnet. De konkrete øvelsene vises og forklares trinn for trinn, og omfatter i tillegg til meditasjoner viktige yogauttøyninger og -stillinger samt flere grunnleggende teknikker vi trenger for å la kundalini stige opp gjennom kroppen. Hun gir også en grundig gjennomgang av hvordan vi kan kontrollere åndedrettet og forklarer hvordan vi kan fordype meditasjonspraksisen ved bruk av mantraer (hellig lyd), mudraer (hellige håndstillinger) og yantraer (hellige diagrammer).

 

Hva kan du forvente?

Kundalini på vei opp gjennom chakraene kan gi fysiske utslag i form av varme, kulde, kriblinger, gysninger eller bølger av behagelige fornemmelser. Energistigningen kan også utløse ikke-fysiske reaksjoner som lykksalighet, altruistiske tendenser og en trang til å ville forandre livet. Kundalini kan dessuten vekke uventede evner eller fremskynde en ny atferd, alt fra musikalske talenter til synske evner kan bli «gitt» deg. Det som skjer, er at den kraftfulle energien løser opp blokkeringer i chakraene og setter i gang en prosess der fysiske, mentale, emosjonelle, åndelige og psykologiske problemer avdekkes og heales. Når kundalini når helt til topps, går inn i kronechakraet, er du moden for opplysning. (Det er lov å håpe!)

 

Gjennom jevnlig kundalinimeditasjon vekkes kundalinienergien, og du erfarer stadig flere av dine uendelige muligheter. Intellektets skaperkraft og sjelens intelligens frigjøres. En kundalinioppvåkning kan ha en dyptgripende innvirkning på vår oppfatning av kroppen, sinnet og ånden, sier McCusker. Kundalinienergien har evnen til raskt å skjære gjennom egoets begrensninger slik at vi kan innstille oss på vår iboende visdom og vårt sanne potensial. Det finnes ikke ord som kan beskrive den opplevelsen, sier Kathryn McCusker.

Til toppen

Om forfatter Kathryn McCusker

Kathryn McCusker har undervist i kundalinimeditasjon og yoga ved ledende studioer rundt om i verden, deriblant ved Triyoga and Alchemy i London, og KMYOGA i Sydney, som hun selv har grunnlagt og leder. Hun leder seminarer og retreater verden over. I mer enn 20 år har hun vært profesjonell operasanger; det har sterkt medvirket til at hun i dag kjenner en dyp kontakt med mantraenes kraft og med teknikker for bevisst pust. Hun er sertifisert lærer fra Kundalini Research Institute (KRI), og rådgiver ved International Kundalini Yoga School, Amrit Nam Sarovar, i Frankrike. www.kathrynmccuskerkundalini.com

Til toppen

Utdrag

Kundalini – en unik tilnærmingsmåte

Alle former for meditasjon har stor kraft, men den unike måten kundalini fungerer på, gjør at metoden virker spesielt forvandlende. Kombinasjonen av fem konkrete elementer i kundalini er spesielt viktige: asanaer (yogastillinger), mudraer (håndstillinger), bandhaer (kroppslåser), åndedrettet og mantraer.

 

Asanaer, mudraer og bandhaer

Mange mediterer effektivt og kraftfullt uten at de samtidig utfører yogastillinger, og det er mulig å velge denne tilnærmingsmåten også i kundalinimeditasjon. Imidlertid kan enkle kroppsstillinger, som kalles asanaer, føre til at vi blir mer innstilt på vår egen kropp og mer følsomme for de forandringene som skjer. Når kundalini stiger og balanserer energien i kroppens chakraer, vil asanaene som er forbundet med de store chakraene i betydelig grad gi økt oppmerksomhet på energinivået vårt. For eksempel er frosken ypperlig når det gjelder å kanalisere skapende seksuell energi i harachakraet, mens nakkerullinger gjør det enklere å innstille seg på halschakraet, som er forbundet med evnen til klar og sannferdig kommunikasjon. Alle sittende posisjoner der roten av ryggraden er i kontakt med underlaget, egner seg godt for å skape bevissthet om rotchakraet, for eksempel den enkle stillingen halv lotus eller den mer krevende stillingen hel lotus.

 

Mudraene er håndstillinger som skaper subtile energetiske forbindelser gjennom nadiene og til hjernen. De kan effektivt fremkalle en åndelig idé eller et symbol, og forene sinnet på en svært direkte måte med forskjellige deler av kroppen. Fortidens yogier mente at hver av de fem fingrene symboliserte forskjellige menneskelige egenskaper, elementer og innflytelse fra planetene: for eksempel symboliserte tommelfingeren glede, pekefingeren kunnskap, langfingeren tålmodighet, ringfingeren energi og lillefingeren intuisjon. Visse mudraer, for eksempel venuslås og yoni-mudra, er typisk tantriske og balanserer maskulin og feminin energi. Mudraene som vises i denne boken, kan benyttes isolert, men vil ha sterkere effekt hvis de blir integrert i en bestemt kundalinimeditasjon.

 

Bandhaene, eller kroppslåsene, benyttes for å lede flyten av energi i kroppen og er helt avgjørende når det gjelder å heve kundalinienergien.

 

Åndedrettet

Pusteteknikker er en annen viktig del av kundalinienergien. Tradisjonelt sett mener yogier at det normale pustemønstret er altfor raskt og overfladisk til å kunne heve kundalinienergien på en effektiv måte. Øvelser som er konsentrert om å regulere åndedrettet, spiller en stor rolle i utøvelsen av kundalini, og innebærer hovedsakelig at man forsinker innpusten, holder pusten og deretter gradvis puster ut. I denne prosessen absorberer vi mer prana (livskraft) og kan glede oss over de fysiologiske og psykologiske virkningene av en meditativ tilstand.

 

Mantraer

Dette er den delen av kundalini som på mange måter er av størst interesse for meg personlig. Som sanger opplever jeg at å chante mantraer avdekker nye og fascinerende sider ved stemmen min og sinnet mitt. De lydene mantraene rommer har positive betydninger som stimulerer energi til å rense sinnet for negativitet. Etter min erfaring kan vibrasjonen i lydene være så kraftfull at sinnet umiddelbart faller til ro og det skapes en følelse av eufori. Effekten er dyptgripende.

 

Når asanaer, bandhaer, mudraer, åndedrettet og mantraer sammenføyes, leder kundalinimeditasjonen oss til helt nye nivåer av bevissthet og fred.

 

……….

 

Opprinnelsen til kundalini

Selv om det er vanskelig å være helt presis når det gjelder opprinnelsen til kundalini, stammer mesteparten av det vi vet fra tantraene, en samling med tekster på sanskrit som sannsynligvis ble nedtegnet på 700-tallet, selv om læren basert på tidligere muntlige tradisjoner skriver seg helt tilbake til 400-tallet. Tantraene skal ha blitt åpenbart av gudene Shiva og Vishnu, og av den store gudinnen, Devi, og overført til verden gjennom menneskelige vismenn.

 

Tantrismen ser ut til å ha oppstått i Kashmir og Nepal, men religioner over hele India har tatt til seg mange av de tantriske elementene. Et viktig aspekt er troen på at menneskekroppen er guddommelig og at den bærer det kosmiske hierarkiet i seg. Det betyr at alle gjennom ritualer og praksis har muligheten til å oppnå åndelig frigjøring. I en av de tantriske tekstene, Ratnasara, kan vi lese: "Den som erkjenner kroppens sannhet, kan komme til å kjenne universets sannhet."

 

Alle de tantriske tekstene har en felles oppbygning når det gjelder ritualer som man må merke seg. Den omfatter rensing av kroppen, å skape et guddommelig selv ved at man chanter hellige lyder eller mantraer, indre visualisering som en form for tilbedelse, og ytre former for tilbedelse som bruk av mudraer (håndstillinger) og meditasjon over hellige bilder som yantraer (visuelle fremstillinger av chakraene) og mandalaer. I de tantriske tekstene hevdes det at alle kan oppnå lykksalighet gjennom å foreta en åndelig reise, kundalinis reise gjennom kroppen.

 

Det sies at tantrisk visdom kun kan overføres av en guru som er blitt korrekt innviet i tradisjonen. Opphavet til og utviklingen av kundaliniyoga slik de formidles av Yogi Bhajan, kan spores tilbake til omkring år 1900 før vår tidsregning og til kong Janaka av Mithila, en region som i dag er en del av Nepal. Opprinnelig ble tradisjonen overført gjennom kongerekkene, men deretter, på 1500-tallet, ble den overført til Guru Ram Das, den fjerde av de ti sikh-guruene, som Yogi Bhajan betraktet som sin lærer. Når vi praktiserer Yogi Bhajans lære, innstiller vi oss på adi-mantra som forener oss med denne gylne kjeden av lærere.

Til toppen