Mat for hormoner i balanse (Innbundet)

Slik påvirker du hormonbalansen med riktig mat

Forfatter:

og

Ann Høydalsnes (Oversetter)

Sliter du med helsen og hormoner i ubalanse? Er du stresset, kjenner på dårlig humør og for mange kilo? Da er tiden inne for å påvirke kroppen med riktig mat. 

Over 50 oppskrifter på deilig, sunn og hormonvennlig mat!

Forfatter: og
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 168
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Mat för hormonell balans
Oversatt av: Høydalsnes, Ann
ISBN/EAN: 9788202552800
Kategori: Kosthold
Omtale Mat for hormoner i balanse

Hormonvennlig mat

Hormonplager som reduserer helsen? Stresset, i dårlig humør og litt for lubben? Du kan påvirke hormonbalansen med riktig mat! 

Hormonelle plager rammer så mange som 8 av 10 kvinner; du er med andre ord ikke alene om å lide. I Mat for hormoner i balanse lærer du om hormonenes funksjoner, de hormonelle fasene og hvorfor du føler deg som du gjør. Du får vite hvilke næringsstoffer du trenger og hvilke råvarer du finner dem i. Du lærer også om de seks viktigste faktorenes innvirkning på hormonbalansen: mat, betennelse, blodsukker, tarmflora, fordøyelse og stress.

Hormonene dine er utformet for å fungere sammen som en helhet, samarbeide med hverandre og med naturens rytme, som døgnrytme og årstider. Når hormonnivået synker eller hormonene fungerer dårlig, vil du antakelig merke det. Symptomene er svært vanlige hos kvinner, spesielt i 35–55-årsalderen, og må tas på alvor. Kostholdsrådene, oppskriftene og tipsene i Mat for hormoner i balanse vil langt på vei kunne hjelpe deg med å bekjempe problemene.

Det fins ingen spesiell hormondiett – et kosthold for god hormonell balanse handler snarere om en kombinasjon av ulike dietter, som middelhavsdietten og GI-metoden i kombinasjon med tarmflorafremmende matvarer som reduserer risikoen for betennelse, indulinresistens og vektøkning. Oppskriftene i boken bygger på naturlige proteiner og fett og inneholder mye grønt, frukt og bær. De unngår i stor grad gluten og ulike kornslag; karbohydrater hentes fra ris, quinoa, havre, linser, bønner og rotfrukter. Matrettene passer for hele familien. Siden oppskriftene bygger på et lavkarbokosthold, kommer du til å merke at du blir raskere mett, og fremfor alt at du blir kvitt suget etter mat og søtsaker. Vil du imidlertid ha noe godt til kaffen en kveld, eller en dessert, kan du bake bokens sjokoladekake eller lage noen av de mange sunne dessertene!

For alle kvinner som vil spise mat som holder kroppen i hormonell balanse.

 

Til toppen

Om forfatter Ulrika Davidsson


Ulrika Davidsson er en av Sveriges mest erfarne kostholdsrådgivere og kokebokforfattere. Flere av hennes bøker er utkommet på norsk.

Mia Lundin er spesialsykepleier i gynokologi og obstetrikk. Hun arbeider med behandling av hormonelle plager som klimakteriebesvær, PMS og fødselsdepresjon.

Til toppen