Mudraer for vår tid (Heftet)

La hendene vise vei til bedre helse, rikere yoga og dypere meditasjon

Forfatter:

, Kari Kahrs (Oversetter)

Mudraer øker din indre styrke og livskraft, lindrer stress, uro og tretthet, gir glede og indre fred, og bidrar til økt skaperkraft, bedre konsentrasjon og mental klarhet - og mye, mye mer!

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Mudras for Modern Life
Oversatt av: Kahrs, Kari
ISBN/EAN: 9788202522001
Omtale Mudraer for vår tid

La hendene ta styringen

Sitt helt i ro med hender og fingre i riktig posisjon – og opplev at du få mer energi og bedre helse!

Av Kari Kahrs

 

For enkelt? Niks! Mudraene er håndposisjoner som i uminnelige tider har vært benyttet i yoga, meditasjon, indisk dans og kampsport. Mudraer benyttes også innenfor refleksologi og kinesiologi og i det indiske healingsystemet ayurveda. Avbildninger i egyptiske pyramider, på sumeriske tavler og på mayaenes statuer, i hebraiske innskrifter og i klassisk kunst viser at mennesker over hele verden har benyttet lignende håndposisjoner opp gjennom historien.

 

De fleste mudraene er enkle å utføre, og effekten av jevnlig praksis er sterk. I Mudraer for vår tid gir den internasjonalt anerkjente yogalæreren Swami Saradananda et svært praktisk, lett tilgjengelig og inspirerende overblikk over hvordan vi kan utnytte mudraenes kraft. Ved hjelp av enkle instruksjoner, inspirerende illustrasjoner og beskrivende fargefotografier presenterer hun over sytti mudraer som egner seg i vår travle hverdag. Her er mudraer som styrker den mentale skarpheten, mudraer som gir energi eller ro, mudraer som gjør det enklere å opprette kontakt med andre og mudraer som lindrer symptomene til en rekke vanlige lidelser.

 

Fiks ferdig dagsprogram

Den som synes det er vanskelig å velge riktige mudraer til sin personlige situasjon, kan følge forfatterens grunnleggende daglige program som består av sju mudraer for å opprettholde god helse i kropp og sinn. I tillegg har hun satt sammen mudraprogrammer for hodepine og migrene, fordøyelsesproblemer, menstruasjonsproblemer, astma og hudlidelser, høysnue og allergier, leddbetennelse og stive ledd, stress, sinne, jetlag, søvnløshet og kronisk tretthet.

 

Å utføre mudraer forsterker det generelle velværet og gjør det mulig å koble seg til sine skjulte energireserver. Jevnlig praksis gir fysiske fordeler som økt bevegelsesevne og bedre balanse, og mentale fordeler som forbedret hukommelse. Når det gjelder emosjonene, inspirerer mudraene til tilgivelse og medfølelse. Som virkemidler innenfor yoga og meditasjon bidrar mudraene til å utvikle dypere ro og indre fred.

 

Fingrene og hjernen

Moderne forskning viser at når vi beveger forskjellige deler av hendene, aktiverer vi forskjellige områder i hjernen. Fra gammelt av har indisk filosofi formidlet at den måten fingrene beveger seg og berører hverandre på, påvirker flyten av prana, kroppens livgivende energi. Yogier har til alle tider benyttet de presise hånd- og fingerbevegelsene til å kanalisere prana i forbindelse med fysisk og mental healing og åndelig opplysthet.

 

Å utføre mudraer jevnlig kan bidra til å sikre at livskraften beveger seg fritt slik at kropp og sinn holder seg i balanse og dermed ved god helse. De styrker konsentrasjonen og gjør det enklere å overvinne følelsesmessige vanskeligheter, renser det underbevisste sinnet for negativitet, gjør det lettere å meditere jevnlig og kan inngi en følelse av enhet med universet. Mudraene gir dessuten økt fleksibilitet og bevegelighet i hender, håndledd, armer og skuldre. Ingen grunn til ikke å sette i gang med det samme!

 

Fingrene og de fem elementene

Hver finger er forbundet med energien i et av de fem elementene, ild, luft, eter, jord og vann, mens håndflaten er forbundet med sinnet. I boken har hvert element med tilhørende mudraer fått hvert sitt kapittel.

 

Sammen med hver mudra følger et ekstra praktisk tillegg: et forslag til hvordan vi kan innlemme mudraen i en yogastilling, i meditasjon eller i en pusteøvelse, eller i en tilhørende chanting eller visualisering som vil forsterke virkningen. I likhet med alt annet som skal gi effekt, bør man praktisere jevnlig (daglig er det beste) for å høste de største fordelene. Allikevel: Enkelte mudraer kan gi øyeblikkelig virkning. De fleste fungerer imidlertid best over tid.

 

Når som helst, hvor som helst

Det er enkelt å lære seg mudraene bare ved å se på bildene og følge beskrivelsene i boken. Og det er helt trygt å praktisere på egen hånd. Absolutt alle kan ha nytte av mudraene, fra barn med lærevansker til eldre med begrenset bevegelsesevne. Har du lite tid til overs, er mudraene den perfekte formen for trening: Du kan praktisere mens du venter på bussen eller ser på TV!

 

Forsøk deg frem og bruk mudraenes kraft til å forsterke det som er fint i livet ditt og forandre det du ønsker å forandre. Om fingrene skulle være litt stive og lite medgjørlige i begynnelsen, skal du vite at det gir seg i løpet av kort tid. Boken starter med oppmykningsøvelser fra fingertuppene til skulderen – skikkelig oppvarming for de effektive håndposisjonene som gir bedre helse og større velvære. Enten du er nybegynner eller allerede praktiserer yoga eller meditasjon, vil du ha glede og nytte av å ta hender og fingre i bruk på en helt ny måte!

Til toppen

Om forfatter Swami Saradananda

Swami Saradananda bor i London. Hun underviser i yoga og meditasjon på verdensbasis, og leder jevnlig pilegrimsreiser til India. I de senere år har mange av kursene hennes vært konsentrert om å arbeide med mudraer, og hun har selv erfart den dyptgripende positive effekten disse subtile yogiske håndposisjonene kan ha på menneskers liv. Hun har skrevet flere bøker, blant andre Chakra MeditationThe Power of Breath og The Essential Guide to Chakras.

Til toppen