Når sjelen kaller (Innbundet)

Skap det livet du lengter etter

Forfatter:

, Vigdis P. Fretheim (Oversetter)

Når du fornemmer en indre hvisken som ønsker mer innhold i livet, er det på tide å ta grep – men hvilke? Gitte Jørgensen viser deg åtte mulige årsaker til at sjelen din ber deg forandre livet ditt.

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 288
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Når sjælen kaller
Oversatt av: Fretheim, Vigdis P.
ISBN/EAN: 9788202526726
Kategori: Selvutvikling
Omtale Når sjelen kaller

Livsviktige livsvalg

Har du av og til en fornemmelse av at noe(n) kaller på deg? Det kan være sjelen din som ikke er helt tilfreds med måten du tar vare på deg selv. Når den først er begynt å kalle, holder den ikke opp …

Det kan være mange grunner til at vår litt udefinerbare følgesvenn livet gjennom gjør seg bemerket, sier Gitte. Kanskje bor du et sted du ikke trives, men du vet ikke hvor du skal flytte. Kanskje føler du deg ensom, og sjelen forsøker å fortelle deg at du må bli mer oppsøkende og initiativrik. Kanskje hvisker den indre stemmen at du rommer så mye mer, og at du i overført betydning må begi deg ut på en reise for å oppdage hva det er. Eller kanskje fornemmer du at den indre stemmen sier at du har behov for indre ro og balanse og å falle på plass i deg selv.

 

Når sjelen kaller, er det Gittes personlige erfaring at man skal bruke tid og krefter på både den indre og den ytre verden. Det nytter ikke i lengden bare å arbeide med den indre verden hvis noe i den ytre verden virkelig er en belastning, og omvendt.

 

Lykkemuskelen må trenes opp!

Vil vi virkelig gjøre oss selv mer tilfredse, sier Gitte, må vi arbeide for lykken. Det innebærer å gjøre lykkefremmende øvelser hver eneste dag, sette av tid daglig til å ta lykken alvorlig. Følelsen av å være tilfreds kommer nemlig sjelden av seg selv. Spesielt gjelder det hvis vi har noen genetiske kort på hånden som i utgangspunktet ikke disponerer for lykke.

 

Lykkeforskerne, sier Gitte, har kommet frem til at rusen over positive endringer i livet bare varer i tre måneder. Ønsker vi å være tilfredse og lykkelige lenger, råder de oss til aktivt å skape vår egen lykke. Det betyr at vi i første omgang må finne ut hva som gjør oss glade, og dernest sette lykkeaktiviteter på agendaen. Samtidig er det viktig at vi trener opp sinnet ved for eksempel å meditere og visualisere, og i tillegg skriver ned de positive opplevelsene vi har i løpet av dagen i en takknemlighetsdagbok.

 

Delt lykkearv

Halvparten av det Gitte kaller lykkenivået vårt, arver vi fra foreldrene våre. Derfor er enkelte blant oss mer heldig stilt enn andre. Hvis foreldrene dine har et lyst sinn, har du gode kort på hånden når det handler om å skape din egen lykke, glede og tilfredshet. Hvis det motsatte er tilfellet, krever det litt mer arbeid å få det beste ut av de kortene du har fått tildelt. Heldigvis har vi utover den genetisk betingede delen av lynnet vårt også en del som lett lar seg bearbeide. I boken viser hun til fagpersoner som mener at denne delen av lykkenivået vårt utgjør førti prosent. Det er innenfor disse prosentene vi selv lettest kan bestemme hvordan vi skal bruke de mulighetene vi har fått.

           

Disse førti prosentene handler om den måten vi oppfatter verden på, og den måten vi agerer på. Det handler om tankene og handlingene våre, innstillinger og atferd. Hvordan møter vi livet? Hvordan møter vi andre? Er vi imøtekommende og åpne eller fordømmende og selvopptatte? Og hva tenker vi om oss selv – er vi blant dem som alltid lykkes eller blant dem som alltid mislykkes? Greier vi å sette pris på de små ting i livet, eller tar vi dem for gitt? Er vi i stand til å gi slipp på det som tynger, slik at vi kan komme videre, eller fortsetter vi å bære rundt på negativ psykisk bagasje? Kan vi glede oss over det vi har, eller kretser tankene våre om det vi mangler, og det som ikke fungerer? Gitte setter fingeren på mange punkter det kan være vel verdt å ofre litt tid på å tenke gjennom.

 

Men: 50 + 40 = 90. Det gjenstår fremdeles ti prosent av Gittes lykkeformel. Disse ti prosentene bestemmes av ytre faktorer som penger, bolig, jobb og materielle goder. Hun mener at vi blir gladere av lottogevinster, ny bolig, suksess på jobben, en tøff bil og kule klær, men at det kun er snakk om kortvarig lykke. Hvorfor? Fordi vi mennesker raskt venner oss til tingenes tilstand og begynner å se oss om etter noe mer, bedre og større.

 

"Takk" og "ja" gjør sjelen glad

Takknemlighet forbedrer den allmenne helsetilstanden, minsker stress og bedrer personlige relasjoner. Gitte viser til forskning som beviser at lykkenivået stiger med 25 prosent hvis vi i så kort tid som tre uker i trekk skriver ned det vi er takknemlige for. Som hun sier: «Først kommer takknemligheten, deretter kommer livsgleden. Hvis du raskt vil få det bedre, skal du tenke, merke, si og føle 'takk'.»

 

Takknemlighet er også en god sovepille. Hvis du en kveld skulle ligge og vri deg i sengen, anbefaler Gitte at du tenker takknemlige tanker og ramser opp alt det du setter pris på. Den viktigste årsaken til at vi mennesker føler oss utilfredse og utilstrekkelige, er at vi sammenligner oss med dem vi mener har mer enn oss: mer penger, bedre utseende, finere bil … Slike sammenligninger kan fort komme til å virke som gift i sinnet, men, sier Gitte, det er mulig å erkjenne dem og bruke dem konstruktivt. Det vi er misunnelige på, viser hva vi drømmer om innerst inne, og da kan vi velge å konsentrere oss mer om å oppfylle drømmene våre enn å bruke tid og energi på å misunne.

 

Følg din begeistring

Dette er Gittes personlige livsmantra. Vanskelig? Vend blikket mot deg selv og øv deg på å si ja til det som ligger rett for nesen, det du har rundt deg her og nå. Det er livet ditt. Og vi må lære oss å merke livet, ikke bare tenke det. Sjelen din er i utgangspunktet et stort JA; å si ja til livet og alt livet ditt byr på, vil du oppdage er en god medisin. Ditt ja får enda større kraft når du påskjønner og verdsetter det som er her og nå. Denne innstillingen vil etter hvert spre sin gode energi og bli drivstoffet som realiserer drømmene dine. Det er et av livets gåtefulle paradokser at jo mer vi er i stand til å verdsette det vi allerede har og er, desto mer vil vi oppnå av det vi drømmer om og lengter etter.

 

Gitte taler av egen erfaring når hun oppfordrer deg til å si ja når du står opp om morgenen og kaster et blikk mot himmelen. Til å si ja når du går tur i skogen, når du svømmer i havet, gjør innkjøp, tar en kopp kaffe, vasker klær …  sier ja, til å være et eneste stort ja. Hun praktiserer det selv, hver dag, og vet at det fungerer!

Til toppen

Andre utgaver

Når sjelen kaller
Bokmål Ebok 2017

Flere bøker av Gitte Jørgensen:

Om forfatter Gitte Jørgensen

 

Danske Gitte Jørgensen er forfatter, journalist og foredragsholder og kjent som talsperson for livsstilen «simple living», og hun har holdt en rekke kurs og foredrag i Danmark og Norge, blant annet for sykehussektoren i Bergen og Stavanger. Hun har medvirket i antologier og debattbøker og skrevet artikler for en rekke magasiner og ukeblader. Gitte har tidligere utgitt Pippi Power og Simple Living.

www.gittejoergensen.dk

Til toppen

Utdrag

Når du ikke vet hva du skal gjøre

Kunsten er å lære å kjenne sin egen stemme så godt at man vet hva den hvisker, og samtidig trene opp sjelens mot slik at man får handlet i tide. Den kommentaren jeg for eksempel oftest får fra kursdeltagerne og coaching-klientene mine, er at de faktisk er fullstendig klar over hva sjelen hvisker til dem. De vet bare ikke hva de skal gjøre med det de merker, fornemmer og føler. De mangler mot, og de mangler handlekraft. Ofte ender det med at "den ene dagen tar den andre", samtidig som frustrasjonen over at det ikke skjer noe, øker.

           

Det var der jeg også var da tohundreårstrettheten satte inn. Jeg visste godt at det var noe som ikke var helt topp, men jeg ante ikke hvor jeg skulle begynne, og hvor jeg skulle slutte. Livet mitt var som et flokete garnnøste, og jeg klarte ikke å finne ut hvilken ende jeg skulle begynne med for å få "flokene" til å løse seg opp. Situasjonen var følgende: Jeg bodde på et deilig sted, men jeg var likevel ikke helt fornøyd. Jeg hadde en god jobb, men jeg følte ikke at jeg var på rett hylle. Jeg var blitt skilt, men jeg var lei av å være alene. Jeg syntes at jeg allerede hadde prøvd mye for å bli glad, så jeg var i tillegg trett av å skulle bli en bedre versjon av meg selv hele tiden. På akkurat dette tidspunktet i mitt liv var jeg i tvil om hvorvidt det var en ytre forandring (ny bolig, jobb, kjæreste) jeg skulle kaste meg over, eller om det var en indre (å forandre min innstilling til meg selv og livet). Og mens jeg gikk og grunnet på alt dette, skjedde det plutselig av seg selv. En morgen var det ikke mer energi igjen i kroppen. Jeg var kortsluttet og nullstilt. Jeg ble tohundreårstrett.

 

Når du ikke merker noe

Men første skritt i retning av å kunne skape en forandring, er selvsagt at vi i det hele tatt kan høre og merke noe. Sjelen krever tid, og den krever pauser, og så lenge vi raser av sted, er vi ikke lydhøre.

           

Det er skremmende og tankevekkende at det er så mange i vår tid som sier at de ikke kan merke seg selv. Hvis de får spørsmålene: "Hva har du lyst til?", "Hva ville du gjøre hvis alt var mulig?", og "Hva elsker du å gjøre?", blir de tause, for de vet ikke. Eller også må de tenke seg om i noen minutter før de vet svaret. De har problemer med å kjenne hva de har lyst til, og hva som ville være bra for dem. Hodet er koblet fra kroppen, og kroppen er stengt av mens stresset pulserer rundt i systemet.

           

Vi må lære oss å merke livet og ikke bare tenke livet. Merke hvordan kroppen har det, og hva den trenger. Trene opp tilstedeværelsen ved å gå langsommere, sanse årstidene, måltidene, samtalene. Skjerpe oppmerksomheten. Fornemme, føle, lytte. Det er kortversjonen av hvordan du kan begynne å få kontakt med sjelen din. Sette ned farten og trene på tilstedeværelse. Dette kom litt av seg selv for meg, for jeg ble så trett at jeg ble tvunget til å sette ned farten. Jeg håper at denne boken kan inspirere deg til å skape rom til sjelen av egen fri vilje, og ikke fordi du – som jeg – ble presset til det. Det er så mye gull å hente, men første skritt på reisen er å ta sjelen så alvorlig at du setter av tid til den.

           

Når du mangler mot

Det kan også være at du faktisk har en fornemmelse av hva som ville være bra å gjøre i livet. Men at du ikke har tro på at du er en av dem som kan lykkes med drømmene sine. Kanskje er du litt for flink til å sabotere dine egne gode intensjoner, eller du har en indre kritiker som slår selvfølelsen din i tusen knas. Du ender med å nedvurdere deg selv og mister dermed din indre styrke til å kunne handle i samsvar med det sjelen meddeler deg.

           

Det er ikke noe som er så nedbrytende som å gå imot det den indre stemmen hvisker. Du er kanskje en kvinne som elsker for høyt, og du har vanskelig for å avvise den mannen som fortsetter å skuffe deg. Du vet kanskje at du må gjøre noe med helsen din, men du fortsetter å spise og leve usunt. Du vet at livet ditt kjeder deg, og hvis du ikke gjør noe med det, kan din manglende livslyst føre deg inn i en depressiv tilstand. Det store problemet er at hvis vi ikke reagerer på det vi vet så godt innerst inne, kan vi miste selvrespekten og troen på oss selv, og da har vi i virkeligheten tapt alt. Det jeg erfarte under tohundreårstrettheten, var hvor viktig det er å bygge opp seg selv, for vi kan ikke forandre oss hvis vi ikke har en vennlig innstilling til oss selv. Dette visste jeg godt fra før, siden jeg har arbeidet med personlig utvikling i mange år, men jeg hadde ikke integrert kunnskapen min særlig aktivt i hverdagen. Nå begynte jeg med mental trening hver dag for å styrke selvfølelsen og den positive historien om meg selv.

Til toppen