Yoga for glede og energi (Innbundet)

Med meditasjons- og pusteteknikker

Forfatter:

Kjent med de vanligste yogaøvelsene og kunne tenke deg å gå videre? Da vil du ha glede av Bente Helene Scheis nye yogabok med øvelser og stillinger for den som allerede har gjort litt yoga og definerer seg selv som viderekommen!

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202603571
Kategori: Sport og friluftsliv
Omtale Yoga for glede og energi

Enkle verktøy for en bedre hverdag

God søvn, lavere blodtrykk, mindre stress og større indre glede. Dette er bare noen sider av den økte livskvaliteten som yoga kan gi oss.

Av Anne-Line Henriksen

Grunntanken til mangeårig yogainstruktør Bente Helene Schei er at yoga er enkelt. Det finnes nær sagt ingen grenser for hvem som kan gjøre yoga, eller hvor og når yoga kan gjøres. Selv med bare litt yoga kan vi få svært stor uttelling, sier forfatteren i Yoga for glede og energi

Må praktiseres!
I sin første bok, Yoga helt enkelt!, skriver Bente Helene at yoga favner hele mennesket. Dette viderebringer og utbroderer hun i Yoga for glede og energi. Både kropp og sinn er involvert gjennom kroppsstillinger, pust, avspenning og å være bevisst på å være til stede her og nå. Men du må praktisere. Du kan ikke tilegne deg yoga ved bare å lese eller lytte til hva forfatteren sier. Du må gjøre, og de instruktive bildene i boken er din «yogalærer».

Alle øvelsene er grundig beskrevet og fotografert. I tillegg får du veiledning i hvordan du skal puste og hvor du skal rette oppmerksomheten. Noe av det jeg finner spesielt motiverende, er at Bente Helene forklarer hvilke virkninger de forskjellige øvelsene har. Ta for eksempel pusteøvelsen «Humlen» hvor du puster dypt inn gjennom nesen, holder pusten og sitter noen sekunder i stillingen slik boken beskriver. Så retter du oppmerksomheten mot lyden og vibrasjonen som du skaper i hodet (utførlig beskrevet) og lar lydvibrasjonenfylle hele hodet og kanskje også hele kroppen. Virkning? «Humlen» virker avspennende og åpner for større kontakt innover. Den demper aktiviteten i sinnet og vil kunne gi deg en opplevelse av større klarhet og våkenhet. 

Kjenn deg selv
Yoga har sitt utspring i India og bygger på indiske åndelige tradisjoner som oppstod for 4000–5000 år siden. Den ble muntlig videreformidlet og var en åndelig tradisjon forbeholdt en utvalgt gruppe søkende mennesker som hadde et sterkt driv og ønske om å utvikle selvet.  Yoga består av flere elementer, som fysiske øvelser, pusteøvelser, renselse og ulike teknikker for meditasjon og oppnåelse av dyp konsentrasjon. Yoga er også knyttet til filosofiske og etiske spørsmål. Opprinnelig var det den åndelige utviklingen som stod sentralt, og den fysiske kroppen var ikke annet enn «noe man måtte ha med». 

Yoga er en måte å komme i bedre kontakt med oss selv. Det gjør vi ved å bli mer bevisst. Sånn at vi ikke lever på autopilot og av gammel vane gjør ting uten å kjenne etter. Som å si ja til noe vi egentlig ikke har lyst til, bare fordi vi pleier å gjøre det. «I yoga er målet å bli bevisst,» sier Bente Helene. «Det å være bevisst betyr å være klar over seg selv. Er du bevisst, er du i stand til å være til stede i de valgene du til enhver tid tar. Du kjenner etter i deg selv, du har din egen ro og din egen tilstedeværelse. Det store grunnleggende spørsmålet i yoga, og som vi jobber oss inn mot også i denne boken, er: Hvem er jeg?» 

«Jeg er ikke min kropp

Jeg er ikke min tanke

Jeg er ikke mine følelser

Hvem er jeg så?»

Vedisk spørsmål

Å forenkle hverdagen
Et av spørsmålene Bente ber oss tenke over er: Trenger vi alt vi har av møbler, pyntegjenstander, statussymboler eller tekniske hjelpemidler? Ofte kan disse materielle godene bli overveldende og krevende. Når vi begynner med yoga og går inn i en bevisstgjørende prosess, vil det falle naturlig for mange å kjenne etter hva som er tilstrekkelig, og hvor mye man egentlig trenger for å ha det godt. De samme spørsmålene kan du stille angående dem du omgir deg med. Det er fantastisk å ha mennesker rundt seg som er positive og kjærlighetsfulle, og som gir deg støtte, heier på deg og vil deg vel. Se på hvem du velger å være sammen med, bruker tid på, hvem som bidrar positivt i livet ditt. Eller hvem som tapper deg for energi. Kanskje kan det ta tid å gjøre noe med en slik situasjon, men i det øyeblikket du velger å undersøke relasjonen nærmere, har du startet en prosess som kan lede til positive endringer. 

Naturlig del av livet
Det er mye stress, men også ensomhet i samfunnet vårt. Mange føler seg fremmedgjorte og lengter etter å få kontakt med sitt eget indre. Yoga hjelper oss til å trekke oss tilbake fra all støy. Både den som omgir oss, og den vi har inni oss når tankekverna kjører. Noen mennesker lever og ånder for yoga og har gjort yoga til det viktigste i sitt liv, men de aller fleste som praktiserer yoga, gjør dette som del av et «vanlig» liv, inniblant jobbreiser, foreldremøter, trening og sosiale aktiviteter. Kanskje den største utfordringen for de fleste av oss er å finne tid til å gjøre yoga i en ellers hektisk hverdag.

Det beste er om du klarer å gjøre yoga til en naturlig del av hverdagen din. Finn et tidspunkt som passer for deg, og gjerne til samme tid hver dag. Gjennom å etablere en rutine for når du praktiserer yoga, vil det også bli lettere å gjennomføre det du har bestemt deg for. Finn ut på forhånd hvor mye tid du realistisk sett har til rådighet, hva du allerede kan av øvelser, og hva du ønsker å gjøre. De optimale omgivelsene for å praktisere yoga er harmoniske og rolige, det betyr et sted som du føler det er godt å være. 

Det virker!
Full av iver etter å ha lest og studert, vil jeg prøve – på mitt eget stuegulv! Blant bokens mange programmer, velger jeg det for stressreduksjon, økt konsentrasjon og bedre søvn. I mangel av matte henter jeg et ullteppe som jeg utfører øvelsene på. Boken ligger oppslått foran meg, sånn at jeg kan se på bildene. Gleden over å mestre fyller meg med god energi. Bare det at jeg tar meg tid til å prøve, vekker en nysgjerrighet i meg. Dette vil jeg lære mer om! 

Og når jeg, sulten på mer kunnskap googler yoga, snubler jeg over sitatet:

«Husk den gamle sannheten og trøsten – at det er bedre med litt yoga enn ingen yoga.»

Til toppen

Om forfatter Bente Helene Schei

Bente Helene Schei er yogalærer, foredrags- og kursholder, og daglig leder av Senter for klassisk yoga. Hun har selv erfart yogaens positive virkninger gjennom 20 år med øvelser og meditasjon. Av utdannelse er hun jurist, men opplevde at det var vanskelig å kombinere jobbkarriere med familieliv, helse og trening. Yoga ble løsningen. Da hun oppdaget hvordan yoga bidro til fysisk og psykisk styrke, ønsket hun å dele yogakunnskapen med andre. Bente Helene har tidligere utgitt Yoga helt enkelt! www.senterforklassiskyoga.no

Til toppen