Yogapust (Heftet)

Øvelser for bedre helse, økt velvære og indre balanse

Forfatter:

Kari Kahrs (Oversetter)

Utforsker alle Østens fem former for åndedrett; hver form er forbundet med en bestemt form for livskraft. Praktisk og nyttig i tekst og bilder for alle som ønsker å forbedre sitt generelle velvære.

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 159
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: The Power of Breath
Oversatt av: Kahrs, Kari
ISBN/EAN: 9788202592844
Kategori: Selvutvikling
Omtale Yogapust

Du lever av luft

En frisk person kan klare seg rundt seks uker uten fast føde og i noen få dager uten vann, men uten luft overlever vi ikke i mer enn noen få minutter.

Swami Saradananda er på banen igjen med ny bok til glede og nytte for nye og gamle lesere. I Yogapust formidler hun de grunnleggende prinsippene for åndedrettet og den komplekse forbindelsen mellom pusten, den fysiske kroppen og energikroppen. Hun er opptatt av at vi må gjenoppdage vårt naturlige åndedrett.

Dårlige pustevaner kan være en stor belastning på vår fysiske, mentale og emosjonelle helse. Virus og bakterier blomstrer når kroppen er fattig på oksygen, slik den blir når vi puster overfladisk. Grunn pust vil forverre en rekke kroniske, stressbetingede helsetilstander. For rent fysisk er den endelige hensikten med å puste å forsyne cellene med det oksygenet de trenger for å forbrenne drivstoffet sitt – det vi spiser og drikker.

Pusten er mellomleddet mellom kroppen og sinnet. Hver tanke vi tenker, hver handling vi foretar og hver følelse vi har, påvirker pusten. Swami Saradananda har satt sammen kortfattede pusteprogrammer som har som mål å lindre vanlige lidelser, blant annet astma, hudproblemer, depresjon, apati og fobier. Hun viser også hvordan vi kan utnytte pusten for å forbedre formidlingsevnen vår i det daglige, i kunstnerisk utfoldelse og for å styrke idrettslige prestasjoner.

Klarer oss ikke uten
Selv om ingen kan overleve uten å puste, er det mange som lever uten å puste ordentlig, sier hun. Et generelt stressende tempo kombinert med stillesittende arbeid bidrar til usunne pustevaner. Det skaper spenninger i kroppen som igjen hindrer full utvidelse av brystet og riktig pust. I de mer enn førti årene hun har undervist i yoga og meditasjon, har hun opplevd at selv de mest engasjerte yogier kan mangle innsikten og virkemidlene som skal til for å utnytte pusten best mulig. Da er det kanskje ikke så overraskende at heller ikke folk flest etter hennes erfaring vier denne mest grunnleggende av kroppens fysiske prosesser særlig oppmerksomhet. Og det er synd, for når pusten fullt ut erkjennes og utnyttes, har den ubegrenset kraft. Den virker beroligende ved stress og uro, løfter energinivået, gir oss større utholdenhet, økt selvtillit, skjerpet konsentrasjonsevne og virker smertelindrende. 

Fem pust fra Østen
Fem av bokens hovedkapitler er viet de fem formene for pust slik den yogiske tradisjonen klassifiserer dem. Hver pusteform er forbundet med en bestemt form for energi, eller livskraft: prana, den livgivende kraften, samana, den oppbyggende kraften, vyana, den utvidende kraften, apana, den rensende kraften og udana, den uttrykkende kraften. Boken presenterer til sammen mer enn 30 pusteøvelser som kan forbedre din fysiske og psykiske helsetilstand. En begeistret bruker av boken sier: «Dette er den mest omfattende og lett tilgjengelige veiledningen til yogapustens kunst som finnes! Swami Saradanandas skånsomme, men allikevel kraftfulle instruksjoner er nyttige for absolutt alle.» Etter selv å ha lest og forsøkt, er det ikke vanskelig å si seg enig.

Pusten påvirker alt
Når vi praktiserer pusteøvelser jevnlig, sier Swami Saradananda, vil vi oppleve hvor sterk påvirkning pusten har på sinnet og kroppen. Gjør vi øvelsene hun anbefaler, vil vi etter hvert kunne bruke viljen til å forandre usunne pustemønstre, tankemønstre og handlinger. Ved bevisst å forsinke og fordype åndedrettet øker vi konsentrasjonen og kan handle med større ro under press. Et godt eksempel er mestring av sinne. Den type stressreaksjon er ikke alltid uunngåelig, men den trenger ikke å tappe oss for energi. Neste gang hjertet banker, svetten pipler og du blir rød i toppen, forsøker du en av bokens nedkjølende øvelser, som sheetali: Stikk tungen litt ut mellom leppene og rull sidene av tungen opp og så mye sammen som du klarer slik at tungen danner et rør. Trekk luft inn gjennom «tungerøret», som om du drikker luft gjennom et sugerør. Hold pusten så lenge det føles behagelig, og pust ut gjennom begge nesebor. Gjenta 3–5 ganger og slapp av. Det skaper ro i kroppen og følelsene samtidig som det tilføres ekstra oksygen som gir næring til hjernen slik at du kan finne ut hvordan du på best mulig måte kan håndtere stressituasjonen.

Enkelt og effektivt
Å lære å puste riktig er en av de mest effektive måtene å styrke kroppen, sinnet og følelsene på. Pusteøvelsene i boken maksimerer inntaket av oksygen slik at kroppen lettere kan kvitte seg med avfallsstoffer. Øvelsene styrker hvert eneste av kroppens systemer og bidrar til at vi både føler oss og ser mer livfulle og avslappet ut – og bevarer sinnsroen. Men øvelsene gir mer enn som så – de gir oss virkemidlene og innsikten vi trenger for å utnytte livskraften vår maksimalt. I yogafilosofien sies det at pusten er den fysiske manifesteringen av den energien som gjør at vi lever og ånder, at vi kan bevege oss omkring og fungere i verden. Det er denne livskraften som gjør det mulig for oss å tenke, fordøye mat, høre lyder, le, nyse og utføre alle de aktivitetene vi engasjerer oss i jevnlig, både bevisst og ubevisst.

God pust, god selvtillit
Når vi har gjort pusteøvelsene jevnlig en stund, kan det hende vi legger merke til at vi uanstrengt kan utføre oppgaver som vi før syntes var vanskelige. Kanskje oppdager vi at vi står frem med det vi tror på, til og med foran større grupper. Forfatteren sier at frykt for å snakke offentlig er en av de vanligste av alle selvpålagte begrensninger som finnes, og at å puste riktig er til uvurderlig hjelp i slike situasjoner. 

De grundige beskrivelsene og de klare illustrasjonene i Yogapust gjør det trygt og enkelt å arbeide med øvelsene på egen hånd. I tillegg er boken spekket med faktaruter med pustetips til glede og nytte både på jobben og privat. Et av de enkleste tipsene er ganske enkelt å følge med på pusten i løpet av dagen og ta noen få dype åndedrag innimellom, spesielt når du måtte føle deg anspent. Legg merke til den umiddelbare effekten på sinnet, humøret og kroppen! 

Swami Saradananda har et ønske om at vi etter hvert som øvelsene setter oss i kontakt med vår energetiske kjerne, vil oppleve en mer dyptgripende forståelse av tilværelsen – at vi vil erfare at den alltid tilstedeværende pusten vil forene oss med en kraft langt større enn oss selv. Om vi slipper den til.

Til toppen

Flere bøker av Swami Saradananda:

Om forfatter Swami Saradananda

Swami Saradananda er en internasjonalt anerkjent yoga- og meditasjonslærer som har undervist i mer enn 40 år. Hun har skrevet flere bøker, blant annet Mudraer for vår tidChakra Meditation og The Essential Guide to Chakras. Hun har tidligere vært redaktør for Yoga Life og leder for Sivananda Yoga Centres i New York, London og Delhi. I dag underviser hun i yoga og meditasjon rundt om i verden, er en flittig skribent og leder jevnlig pilegrimsreiser til India

Til toppen

Utdrag

Å puste for lindring av stress

For at du skal få en forståelse av forbindelsen mellom åndedrett og stress, kan du neste gang du er under press eller føler deg bekymret, følge med på hvordan musklene dine strammes, og at pusten går raskere og blir stadig mer overfladisk. Dette er en instinktiv reaksjon som kalles "kjemp eller flykt-mekanismen". Den forbereder kroppen din på å møte fysisk fare ved at den stimulerer musklene til å forsvare deg eller flykte. Drivet i vår moderne hverdag kan utløse denne reaksjonen mange ganger i løpet av en vanlig dag – når vi står fast i trafikken, i møte med umulige tidsfrister, eller når telefonen ringer i ett sett. Men som regel er det ikke mulig å flykte fra en trafikkork, heller ikke er det særlig smart å kjempe mot sjefen eller mobiltelefonen! I stedet vil du kanskje forsøke å lindre spenningene på selvdestruktive måter – ved at du skriker, gråter eller tyr til en sigarett. En sunnere reaksjon ville ha vært å ta noen dype åndedrag. Å puste dypt er den enkleste motgiften mot kjemp eller flykt-reaksjonen. Det sender kroppens systemer over i en mer fredfylt tilstand. Men hvis du ikke er vant til å puste dypt når du ikke er stresset, kan det hende du vil oppleve at det er så å si umulig å ta dype, fulle åndedrag i stressende situasjoner. Benytt øvelsen på neste side for å bli kjent med de avstressende fordelene som et dypere åndedrett kan frembringe.

 

I tillegg til å lindre fysisk spenning vil den dype pusten gi økt klarhet i tankene og bidra til at vi får bukt med støyen i et travelt sinn. Den frembringer en fornemmelse av å være jordet i krevende situasjoner og setter oss i stand til å reagere med ro i samvær med vanskelige personer. I fortidens yogatekster beskrives denne effekten ved at man benytter analogien om en innsjø eller et hav. Urolig vær pisker opp avleiringer og gjør vannet uklart, men når vinden avtar, faller mudderet gradvis til ro, og vannet blir klart. På tilsvarende måte vil forstyrrende tanker og følelser piske opp sinnet. Når vi finner roen i de dype, lange åndedragene, blir tankene klarere og sinnet mer gjennomskinnelig. Dette forsterker den indre utholdenheten og den mentale fleksibiliteten, noe som leder til en følelse av ro og styrke.

 

Å puste med medfølelse

Vyanapusten er en utadgående, utvidende energi som kommer fra hjertet og gir kraft til å forene seg med andre mennesker. I pusteøvelsen for nestekjærlighet på neste side oppfordres du til å se inn i ditt eget hjerte, finne din iboende medfølelse og benytte den for å utvikle en innstilling av toleranse for og velvilje mot alle. Kanskje vil du praktisere den jevnlig for å rendyrke en fornemmelse av vidtrekkende nestekjærlighet, eller utføre øvelsen når du er opprørt over noen, eller du står overfor en vanskelig situasjon.

 

Før du begynner sitter du ganske enkelt og tenker på luften du puster i – hvert år puster du inn mer enn fem millioner liter luft – og at alle på jorden puster i den samme luften. Du deler din forsyning med alle skapninger, uavhengig av gener, sosial status og politisk tilhørighet. I denne øvelsen opplever du en dypfølt forbindelse med dem alle, men det starter med at du blir bedt om å konsentrere vyanaenergien din om å frembringe gode følelser for deg selv, for hvis du ikke er glad i deg selv, er det umulig å knytte seg til andre.

Til toppen