Yogarens (Heftet)

Rensende øvelser og andre holistiske detoxteknikker som styrker helsen og velværet

Forfatter:

Kari Kahrs (Oversetter)

Yogastillinger, visualiseringer, mudraer, mantraer, meditasjoner og andre utrensende øvelser som forsterker sansene og sinnet. Klare instruksjoner og praktisk, kunnskap og instruktive illustrasjoner.

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2020
Antall sider: 159
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: The Cleansing Power of Yoga
Oversatt av: Kahrs, Kari
ISBN/EAN: 9788202622459
Kategori: Selvutvikling
Omtale Yogarens

Ren tvers igjennom med yoga!

Inni og utenpå blir du ren hvis du følger Swami Saradanandas gjennomgripende rensende yogateknikker. Saradananda har skrevet flere bøker om yoga, men Yogarens er konsentrert om rensing av det fysiske og det psykiske, auraen inkludert.

Av Kari Kahrs

Fysiske og mentale urenheter kan ha negativ innvirkning på den totale helsetilstanden og den måten vi møter og betrakter våre omgivelser på. I Yogarens har Swami Saradananda samlet en rekke yogaøvelser og -metoder som i sin tid ble utformet i den hensikt å rense kropp, sinn og følelser, teknikker som er like aktuelle og effektive i vår tid som de var for fortidens yogier. 

Nei til negative emosjoner!
Se det for deg og gjør det til virkelighet! De rensende visualiseringsteknikkene i Yogarens fordriver negative personlighetstrekk og forvandler dem til positive egenskaper. I yoga betraktes negative emosjoner som urenheter som er forbundet med ubalanse i solar plexus-chakraet. Øvelsene og teknikkene i Yogarens har som mål å renske ut plagsomme emosjoner som skyldfølelse, sinne, raseri, bitterhet og misunnelse og stimulere til utrensing på bevisste og underbevisste nivåer. De utgjør en naturlig måte å fjerne spenninger, fysiske urenheter og energetiske blokkeringer på som står i veien for gjennomgripende god helse.

Morgenstund har gull i munn
Det mest effektive tidspunktet å utføre renseøvelser på er ved daggry, når atmosfæren ifølge Swami Saradananda er ladet med en spesiell åndelig kraft. Da befinner sinnet seg fremdeles i en "ren" tilstand, og du har ennå ikke rukket å engasjere deg i dagens oppgaver. Hvis det er upraktisk å utføre de rensende yogaøvelsene ved soloppgang, kan du praktisere om

kvelden etter at du har lagt dagens bekymringer til side, eller senere på kvelden, før du går til sengs. Hvis du roer og renser sinnet med en eller flere av bokens gjennomprøvde øvelser, vil du oppdage at du faller raskere i dyp søvn og at du våkner neste morgen og føler deg klar og uthvilt.

Rensing av selve livsenergien
Det finnes en subtil energi som omgir og gjennomsyrer den fysiske kroppen. Yogier kaller den prana. Prana er ikke en fysisk energi, heller ikke består den av fysiske elementer, og den er helt annerledes enn de elektriske strømningene som beveger seg gjennom nervesystemet. For at vi skal oppnå strålende god helse, må prana kunne strømme uhindret gjennom kroppen. Swami Saradananda forteller at prana flyter gjennom såkalte nadier, subtile kanaler. Det sies at dette subtile ledningsnettet består av omtrent 72 000 nadier. I de punktene der større nadier krysser hverandre, ligger chakraene. Saradananda beskriver dem som veikryss av livfull energi. De sju hovedchakraene, som de fleste av oss kjenner fra mange bøker om sjel, kropp og sinn, ligger langs sushumna-nadien som strekker seg langs den fysiske ryggraden. Hvert av dem fungerer som et senter som mottar, opptar og uttrykker energi. De er sterkt forbundet med ulike fornemmelser, emosjoner og tilstander i sinn og kropp. Derfor er det spesielt viktig å holde chakraenes energetiske veikryss ryddige, slik at prana kan strømme uhindret gjennom systemet av nadier. Yogier har gjennom århundrer utviklet forskjellige renseøvelser for å åpne og rense nadiene og chakraene. De viktigste av disse øvelsene gir Swami Saradananda oss tilgang til i Yogarens.

Alt er ivaretatt
Følgende er bare noen få eksempler på hva Swami Saradananda har samlet mellom to permer: I et kapittel om å rense synet beskrives metoder for å rense og styrke det fysiske øyet og det tredje øye samt flere yogastillinger som finsliper den visuelle konsentrasjonen. Når det gjelder temaet forbedring av kommunikasjonsevnen, presenterer hun metoder for å forbedre hørselen og fjerne hindringer i halschakraet, som styrer kommunikasjonens energi. De rensende øvelsene i dette spesielle kapitlet omfatter å arbeide med lyd og tilbringe litt tid i stillhet. Saradananda har også tatt med et eget kapittel om sunt og rensende kosthold basert på matvarer fra planteriket som virker beroligende på sinnet og reduserer den negative effekten av en stressende livsstil. Dette har hun kombinert med metoder for å forbedre smakssansen og rensing av hele fordøyelsessystemet. Hun har også viet et eget kapittel til hvordan vi styrker kontakten med andre, som blant annet dreier seg om å forsterke berøringssansen og forbedre hudens helse. Her behandler hun også det energetiske senteret i kroppen der livet gjerne berører eller inspirerer oss: hjertechakraet. Kropp og sinn ivaretatt, fra topp til tå og tvers igjennom.

Stillhet er rensende
Å unne seg litt stilletid hver dag, en stund da vi ikke blir forstyrret av støyende omgivelser og oppgaver som må utføres her og nå, er ifølge Swami Saradananda en kraftfull rensende handling. Stillhet gir hjernen muligheten til å legge ned de sensoriske forsvarsmekanismene, bearbeide ting som har skjedd i løpet av dagen, og gi slipp på fysiske og mentale spenninger. Dette har en rensende og gjenoppbyggende effekt, og bidrar til å bevare energi. Etter en slik stille stund – noen få minutter er alt som skal til – vil du kanskje legge merke til at du er mer tilstedeværende når du holder på med ditt i hverdagen. 

Klar og enkel oppbygging
Enten du allerede praktiserer yoga, om du tenker på å begynne, eller om du ganske enkelt ønsker større klarhet i livet, vil utrensingsøvelsene i Yogarens gi ny innsikt. Hvert kapittel i boken omfatter en kombinasjon av yogastillinger, pusteøvelser, mudraer, mantraer og visualiseringer for spesifikke områder. I tillegg kommer de mer konkrete utrensingsteknikkene som er relevante for å oppnå størst mulig velvære på de enkelte områdene. Alle øvelsene er forklart trinn for trinn i kortfattet, enkel tekst og med beskrivende fotografier. Boken avsluttes med et kapittel om rensende yogaøvelser for en rekke tilstander, fra fysiske problemer som hodepine og leddbetennelse til emosjonelle tilstander som svekket energi og høyt stressnivå. Swami Saradanandas yogiske utrensingsteknikker er utprøvde metoder som har vist seg å virke for alle som tar seg tid til å utføre dem. Det er naturlige metoder som oppløser spenninger, fysiske urenheter og energetiske blokkeringer som kan stå i veien for bedre helse. Vel verdt et forsøk!

Til toppen

Flere bøker av Swami Saradananda:

Om forfatter Swami Saradananda

Swami Saradananda er en internasjonalt anerkjent yoga- og meditasjonslærer som har undervist i mer enn 40 år. Hun har skrevet flere bøker, blant annet Mudraer for vår tidChakra Meditation og The Essential Guide to Chakras. Hun har tidligere vært redaktør for Yoga Life og leder for Sivananda Yoga Centres i New York, London og Delhi. I dag underviser hun i yoga og meditasjon rundt om i verden, er en flittig skribent og leder jevnlig pilegrimsreiser til India

Til toppen